loader image

جستجو

رسانه¬ها به افسانه¬سازی درباره توافق ایران ادامه می¬دهند

کمرا: رسانه‌ها به افسانه‌سازی درباره توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه تحلیلی- خبری «کمرا» در یادداشت تازه خود با اشاره به مطالب دروغ و افسانه رسانه‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران و حمایت دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی از برجام،تاکید کرد رسانه‌ها به افسانه‌سازی درباره توافق ایران ادامه می‌دهند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه تحلیلی خبری کمرا در یادداشت تازه خود به‌قلم «سین درونز» نوشت: به نقل از جان اف کندی: «اغلب، دشمن بزرگ حقیقت دروغ نیست، بلکه افسانه است.» دروغ و افسانه، برجام 2015 را احاطه کرده است.

و تعداد کمی از افسانه­ها پایدار بوده­اند که دستگاه امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از توافق هسته‌­ای موسوم به ایران حمایت می­کند.

در سپتامبر همان سال، نیویورک تایمز تصویری را منتشر کرد که مخالفت کنگره با توافق دولت اوباما را نشان می­داد.

در یکی از ستون­‌های این تصویر عنوان «یهودی؟» به چشم می­خورد و هدف آن تشخیص یهودی بودن دموکرات رای­دهنده به برجام بود. این روزنامه به دروغ ادعا کرد که بحث بر سر این توافق باعث تقسیم رای­دهندگان یهودی به دو گروه شده است: کسانی که توافق را تهدیدی برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌دانستند و آن­هایی که از آن به‌­عنوان راهی برای جلوگیری از درگیری بین ایران و آمریکا حمایت می‌کردند.

اینکه اکثر آمریکایی‌ها، یهودی و غیره، نسبت به مزیت توافق بدبین بودند، واقعیتی بود که باید نادیده گرفته می‌شد.

بسیاری از کارشناسانی که رسانه‌های مطبوعاتی از آن­ها به­‌عنوان «حمایت‌کننده» یاد می‌کنند، عمیقاً از برجام انتقاد می‌کردند.

برای مثال، «ایهود باراک» -نخست وزیر سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- از آن به­عنوان یک «توافق بد» نام برد.

با این حال، بیش از نیم دهه بعد، رسانه‌ها به انتشار گزارش‌هایی در مورد برجام و برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند که زمینه‌های اساسی را ندارند.

به‌­عنوان نمونه، واشنگتن پست را در نظر بگیرید.

این روزنامه در 9 دسامبر 2021، گزارشی با عنوان «اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با توافق هسته‌ای ایران مخالف بود، اما مقامات سابق این کشور به طور فزاینده‌ای می‌گویند خروج آمریکا از این توافق اشتباه بود»، منتشر کرد.

«یوئل گوزانسکی»- رئیس پیشین میز ایران در شورای امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت: توافق هسته‌ای ناقص بود، اما حداقل جلوی پیشرفت ایران را می­گرفت، چیزی که اکنون عملی نیست. «راز زیمت» -یکی دیگر از مقامات- گفت که خروج آمریکا از توافق «ممکن است در واقع پیشرفت هسته­‌ای ایران را تسریع کرده باشد.»

طبق گزارش واشنگتن پست، مقامات سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفته‌اند که برجام «ایران را تحت محدودیت‌ها و بازرسی‌های بین‌المللی قرار می‌دهد که عناصر مهم برنامه هسته‌ای را کنترل می‌کردند»، در حالی که تحریم‌ها به مراتب نتیجه کمتری داشته­اند.

با این حال، هیچ راه واقعی برای ارزیابی پیشرفت هسته­ای ایران وجود ندارد. برجام، ایران را ملزم به افشای تاریخچه هسته­ای خود نمی­کرد.

دانستن میزان کامل پیشرفت ایران غیرممکن است – واقعیتی که توافق آن را حل نکرد و احتمالاً بدتر شده است. اما مشخص است که این کشور در واقع در مورد برنامه هسته‌ای خود تقلب کرده و دروغ گفته است.

گزارش اکتبر 2018 توسط مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، اسنادی را تحلیل کرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در یک عملیات جسورانه اطلاعاتی از تهران به دست آورده بود. این «آرشیو هسته‌ای» مشتمل بر هزاران سند بود که بعداً توسط آمریکا تأیید شد و نشان می‌داد که ایران نه تنها در مورد برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است، بلکه در جریان مذاکرات با آمریکا و دیگران آن را پنهان کرده است.

باراک اوباما، در مصاحبه­‌ای در 7 آوریل 2015 اذعان کرد که طی «13،14،15 سال» ایران، به لطف سانتریفیوژهای پیشرفته، می­تواند «به سرعت اورانیوم غنی کند، و در آن مرحله، گریز هسته‌­ای تقریباً به صفر کاهش می­یابد.»

روزنامه پست خاطرنشان کرد که عوامل اسرائیلی، «محسن فخری‌زاده» را در نوامبر 2020 ترور کردند و او را «دانشمند برتر هسته­‌ای کشور» توصیف کرد. اما فخری‌زاده فراتر از یک دانشمند بود . او همچنین یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که آمریکا از وی به دلیل نقش داشتن در حمایت و آموزش گروه­های تروریستی و هدف قرار دادن آمریکایی­ها نام برده بود.

ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و آمریکایی‌­ها را هدف قرار داده و به قتل رسانده است. این نظام خواستار نابودی تنها کشور یهودی جهان است و منابع قابل توجهی را برای حمله به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اختصاص داده است. تلاش­‌های تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته­ای نگرانی و پوشش مطبوعات را ایجاب می­کند.