loader image

جستجو

French help to protect the skies of Armenia

جم نیوز:
کمک فرانسه برای حفاظت از آسمان ارمنستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه خبری «جم نیوز» در گزارش خود از کمک فرانسه برای حفاظت از آسمان ارمنستان خبر داد و اعلام کرد: در اوایل ماه اکتبر، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در ایروان اعلام کرد که آماده امضای سندی با ارمنستان در مورد تأمین تجهیزات نظامی توسط فرانسه است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه خبری جم نیوز در گزارش خود خبر داد: وزیر دفاع ارمنستان در یک سفر کاری به پاریس می‌رود. حساب توییتر وزارت ارتش فرانسه گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن، نخست‌وزیران، «سورن پاپیکیان» و «سباستین لکورنو»

برای «رسمی کردن دستیابی به تسلیحاتی که به ارمنستان اجازه می‌دهد از غیرنظامیان محافظت کند و از مرزهای خود بتواند حفاظت کند» ملاقات کردند.

جزئیات این توافق هنوز فاش نشده است. هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی درباره حجم و نوع تسلیحات، زمان رسیدن این تسلیحات و اینکه این تسلیحات از چه مسیری به ارمنستان خواهند رسید، مشخص نیست.

وزیر نیروهای مسلح فرانسه در مصاحبه با یک سایت خبری معروف بیان کرد که «توافقنامه‌ای امضا خواهد شد که به ارمنستان اجازه می‌دهد دفاع از آسمان خود را تحت تسلیحات فرانسه تضمین کند.»

در اوایل ماه اکتبر، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در ایروان اعلام کرد که آماده امضای سندی با ایروان در مورد تأمین تجهیزات نظامی توسط فرانسه است.

یک ناظر سیاسی، هاکوب بدالیان معتقد است که انعقاد این توافق بدون شک از نظر تکمیل و نوسازی تسلیحات ارمنستان و افزایش توان دفاعی این کشور حائز اهمیت است.

در عین حال، او تأکید می‌کند که درک این موضوع مهم است که مقامات ارمنستان اکنون ‌‌به‌دنبال یک شریک جدید هستند؛

با قطع و کاهش روابط روسیه، ارمنستان نیاز به یک شریک و دوست جدید برای تأمین تسلیحات و تضمین مسائل نظامی است و در وهله‌های بعدی تأمین منابع اقتصادی است؛ «‌اینکه آیا آن‌ها ‌‌به‌دنبال یک قیم جدید هستند یا یک شریک سیاسی مهم همگی در روابطشان با فرانسه مشخص می‌شود.»

ادارات نظامی «برخی عناصر همکاری» را مورد بحث قرار دادند؛ به‌رغم علاقه شدید ساکنان ارمنستان به موضوع دستیابی به تسلیحات فرانسوی، وزارت دفاع تنها یک جمله قبل از سفر سورن پاپیکیان به فرانسه منتشر کرد.

گزارش شده است که وزیر ارمنستان به دعوت همتای فرانسوی خود برای یک سفر کاری عازم پاریس شد.

خبرنگاران کوشیدند از آندرانیک کوچاریان، رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس، جزئیاتی را جویا شوند.

او پاسخ داد که در دیدار با لکورنو، «موضوعات زیادی از جمله برخی از عناصر همکاری نظامی مورد بحث قرار خواهد گرفت».

کوچاریان تأکید کرد که جنگ سال 2020 منطقه قره‌باغ کوهستانی، نشان داد که ارمنستان نه‌تنها نیاز به داشتن دوستانی دارد، علاوه بر این مسئله، همچنین نیاز به ایجاد روابطی آشکار دارد که امنیت کشور را «فراگیرتر» می‌کند و فرصتی برای تضمین دفاع پایدار می‌دهد.