loader image

جستجو

Congress should prevent the delivery of F-16 to Turkey

«ناینتین فورتی فایو:
کنگره از تحویل اف-16 به ترکیه جلوگیری کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» درگزارشی با اشاره به اینکه کنگره از تحویل اف-16 به ترکیه جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: فروش این جت‌ها به‌احتمال‌زیاد اکنون به امتناع آنکارا از ادامه تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بستگی دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در گزارشی به‌قلم «پیتر سوسیو» نوشت: هفته گذشته دولت بایدن به کنگره گفت که در حال آماده‌سازی فروش بالقوه 20 میلیارد دلاری جنگنده‌های اف-16 فایتینگ فالکون به ترکیه، به‌عنوان ابزاری برای حل‌وفصل اخراج ترکیه از برنامه اف-35 است.

وزارت امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه گذشته این اطلاعیه غیررسمی را به کنگره ارسال کرد.

در اکتبر 2021، آنکارا درخواست کرده بود 40 فروند اف-16ساخت لاکهید مارتین به همراه نزدیک به هشتاد کیت مدرنیزاسیون برای ناوگان فعلی فایتینگ فالکون‌های موجود خود خریداری کند.

مذاکرات فنی بین دو طرف به پایان رسیده بود و کاخ سفید منتظر تأیید نهایی کنگره بود. بااین‌حال، حداقل یک قانون‌گذار ارشد سنا با این فروش مشکل دارد. سناتور «باب منندز» -رئیس کمیته روابط خارجی سنا- روز جمعه در بیانیه‌ای گفت:« همان‌طور که بارها تصریح کرده‌ام، به‌شدت با پیشنهاد دولت بایدن برای فروش هواپیماهای اف-16 جدید به ترکیه مخالفم.»

وی همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را به دلیل ادامه «تضعیف قوانین بین‌المللی، نادیده گرفتن حقوق بشر و هنجارهای دموکراتیک و رفتار نگران‌کننده و بی‌ثبات‌‌کننده در ترکیه و علیه متحدان همسایه ناتو» سرزنش کرد.

همچنین او اضافه کرد:« تا زمانی که اردوغان تهدیدهای خود را متوقف نکند، سوابق حقوق بشری خود را در داخل (از جمله با آزاد کردن روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی) بهبود نبخشد و شروع به عمل مانند یک متحد قابل‌اعتماد نکند، من این فروش را تأیید نمی‌کنم.»

فروش این جت‌ها به‌احتمال‌زیاد اکنون به امتناع آنکارا از ادامه تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بستگی دارد و بعید است که قانون‌گذاران آمریکایی تا زمانی که ترکیه موانع خود را برای پیوستن کشورهای شمال اروپا به این ائتلاف رفع نکند، تسلیم شوند. هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه راه را برای الحاق سوئد و فنلاند به ائتلاف هموار می‌کند یا خیر و همچنین منندز مخالفت خود را با فروشاف-16  ادامه می‌دهد یا خیر.

«ابراهیم کالین» -سخنگوی (دولت) رجب طیب اردوغان و مشاور ارشد سیاست خارجی وی -گفت:« اگر با تحریم‌های اف-16 و اف-35 ترکیه را به سمت‌های دیگر سوق دهند و ترکیه واکنش نشان دهد، دوباره ترکیه را مقصر می‌دانند، پس این ‌یک بازی منصفانه نیست. به نظر می‌رسد لیست خواسته‌های آن‌ها بی‌پایان است.»