loader image

جستجو

Congress seeks to make the sanctions law against Iran permanent3

هیل:
کنگره در پی دائمی کردن قانون تحریمی «ایسا» علیه ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در یادداشتی با اشاره به اینکه کنگره در پی دائمی کردن قانون تحریمی ایسا علیه ایران است، نوشت: قانون تحریم‌های ایران شامل محرک‌هایی می‌شود که براساس آن‌ها شرکت‌هایی که این قانون را نقض می‌کنند، نیز تحریم می‌شوند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هیل در یادداشتی نوشت: گروهی از قانونگذاران دو حزب آمریکا روز دوشنبه طرحی را در مجلس نمایندگان و سنا ارائه کردند که به‌طور دائم مجوز اجرای تحریم‌های تنبیهی علیه اقتصاد ایران را به بایدن می‌دهد.

هدف از قانون تحکیم تحریم ایران که از سوی نماینده مایکل مک کال (تگزاس)، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا حمایت می‌شود، تمدید دائمی قانون تحریم‌های ایران (ایسا) در سال 1996 است که در سال 2026 منقضی می‌شود.

ایسا (قانون تحریم‌های ایران) که باید به‌طور مستمر توسط کنگره براساس یک ماده اجباری تاریخ انقضا تمدید شود، به قوه مجریه آمریکا این امکان را می‌دهد تا در اقدامی با هدف فلج کردن تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، تحریم‌هایی را بر بخش انرژی ایران اعمال کند؛ تلاشی که تهران در سال‌های اخیر به آن سرعت داده است.

مک کال در بیانیه‌ای گفت: قانون تحریم‌های ایران یکی از مهم‌ترین ابزارها در قوانین آمریکا برای وادار کردن جمهوری اسلامی به کنار گذاشتن رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌اش است.

وی افزود: این طرح اقدامی مهم را برای حذف گزینه تاریخ انقضای خودسرانه از این قانون به انجام می‌رساند، به‌طوری که تحریم‌ها تنها در صورتی برداشته می‌شوند که ایران رفتار تهدید‌آمیز خود را متوقف کند.

وی ادامه داد: ایران نمی‌تواند از مدت اعتبار قوانین آمریکا استفاده کند.

این طرح توسط یک گروه دو حزبی متشکل از 24 قانونگذار از جمله نمایندگان سوزی لی (دموکرات از ایالت نوادا) و میشل استیل (جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا) حمایت می‌شود.

استیل گفت: ایران به‌وضوح اعلام کرده است که هیچ علاقه‌‌ای به مشارکت در جامعه بین‌المللی یا تلاش برای صلح ندارد.

این قانونگذار در بیانیه‌ای گفت: این دولت سرکش به تهدید علیه دموکراسی ادامه می‌دهد و فعالانه از تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کند.

ما از طریق این طرح دوحزبی و دو مجلسی، می‌توانیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای و به خطر انداختن بیشتر صلح جهانی جلوگیری کنیم.

«تیم اسکات» -جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی- «مگی حسن» -دموکرات از نیوهمپشایر- و «جکی روزن» -دموکرات از ایالت نوادا- به‌زودی طرح مشابهی را در سنا ارائه می‌کنند.

براساس قانون ایسا، رئیس‌جمهور آمریکا اختیار اعمال محدودیت بر صنعت انرژی ایران را دارد که سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، اما در طول سال‌ها این اختیار افزایش یافته و سایر صنایع ایران را نیز شامل می‌شود.

قانون تحریم‌های ایران شامل محرک‌هایی می‌شود که براساس آن‌ها شرکت‌هایی که این قانون را نقض می‌کنند، نیز تحریم می‌شوند.

تلاش‌های کنگره برای تمدید دائمی قانون تحریم‌های ایران قبلا مطرح شده بود، اما هنوز هر دو مجلس قانونگذاری آن را تصویب نکرده‌‌اند.