loader image

جستجو

ناتو و روسیه

کویینسی:‌ آیا ناتو قصد جنگ با روسیه در اوکراین را دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به استقرار نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین ، به پاسخ این پرسش پرداخت که آیا ناتو قصد جنگ با روسیه در اوکراین را دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود به‌قلم «آناتول لیون» نوشت: اصرار واشنگتن بر کنکاش در مورد گسترش ناتو و اعمال تحریم‌ها، فاجعه بزرگی برای هر دو طرف ایجاد می‌کند.

کشورهای عضو ناتو عزم قهرمانانه خود را برای جنگ تا آخرین فرد اوکراینی اعلام کردند. آن‌ها این کار را در واقع با رد شرایط روسیه برای توافق با این ائتلاف، با محوریت درخواست ناتو برای رد گسترش در اوکراین، گرجستان و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق انجام دادند.

ناتو هیچ قصد واقعی برای پذیرش اوکراین و یا جنگ با روسیه در اوکراین ندارد. هم واشنگتن و هم بروکسل آشکارا این موضوع را رد کرده‌اند. در واقع، ناتو حتی اگر بخواهد نمی‌تواند این کار را انجام دهد. نیروهای آمریکا در اروپا برای این هدف کاملاً کم‌تعداد هستند.

علیرغم تمام لفاظی‌های سیاستمداران و روزنامه‌نگاران اروپایی در مورد تهدید روسیه، هیچ تلاش جدی برای ایجاد نیروهای مسلح اروپایی صورت نگرفته است.

عامل بازدارنده واقعی برای اقدام نظامی ‌روسیه علیه اوکراین در تهدید تحریم‌های اقتصادی نهفته است.

هنوز این احتمال وجود دارد که انعطاف‌پذیری آمریکا در دو حوزه دیگر بتواند از اقدام نظامی ‌روسیه جلوگیری کند.

اولین مورد، تعهد ناتو به عدم استقرار نیروی جدید در کشورهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، در ازای محدودیت‌های روسیه برای استقرار جدید و توقف نیروهای مستقر در مرزهای اوکراین است.

دومی‌ حمایت واقعی آمریکا و غرب از توافقنامه مینسک 2 در مورد خودمختاری منطقه غیرنظامی ‌دونباس در اوکراین و فشار واقعی بر دولت اوکراین برای قبول این موضوع است. خودمختاری دونباس در داخل اوکراین مانعی جدی برای اوکراین جهت عضویت در ناتو و توسعه اوکراین ‌خواهد بود و بنابراین به طور غیرمستقیم نگرانی‌های اصلی روسیه را برآورده می‌کند.

اما اکنون آمریکا برای ارائه این مصالحه باید اقدامی کند. اگر اینطور نباشد، جنگ جدید به طور فزاینده‌ای امکان‌پذیر به نظر می‌رسد. این جنگ برای همه طرف‌های درگیر فاجعه خواهد بود. روسیه، آسیب اقتصادی شدیدی متحمل خواهد شد و مجبور به وابستگی به چین خواهد شد که پیامدهای جدی برای آینده روسیه خواهد داشت. و مهمتر از همه، هزاران سرباز و غیرنظامی ‌اوکراینی جان خود را از دست خواهند داد.

پروژه آمریکا در خصوص هژمونی جهانی در عراق، افغانستان، لیبی و بالاتر از همه رشد اقتصادی چین، شکست خورده است.