loader image

جستجو

Will US pressure on Bangladesh backfire111

کویینسی:‌ آیا فشار آمریکا بر بنگلادش نتیجه معکوس خواهد داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌ بررسی این سوال پرداخت که آیا فشار آمریکا بر بنگلادش نتیجه معکوس خواهد داشت؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «بی‌زی خاسرو» نوشت: واشنگتن می‌خواهد داکا به ائتلاف منطقه‌ای آمریکا بپیوندد که هدف آن، مهار چین است، اما تحریم‌ها ممکن است راهی برای انجام این کار نباشد.

 اندکی پیش از اینکه بحران اوکراین توجه جهانیان را به خود جلب کند، آمریکا شروع به افزایش فشار بر بنگلادش برای پیوستن به پیمان نظامی هند و اقیانوسیه خود برای مهار چین کرد.

 اما متأسفانه، از بهانه‌ای نادرست استفاده کرد که ممکن بود ملت بنگالی را که خاطره تلخ مخالفت آمریکا با تولدش را در ذهن دارند، عصبانی کند.

 واشنگتن اخیراً واحد پلیس نخبه بنگلادش را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» تحریم کرد. 6 تن از افسران فعلی و سابق آن به آدم‌ربایی، قتل و شکنجه متهم شده‌اند. بی‌نظیر احمد که اکنون رئیس پلیس بنگلادش است نیز از ورود به آمریکا منع شده است.

 سپس مقامات آمریکا شروع به پرسیدن سؤالاتی کردند مبنی بر اینکه چگونه بنگلادش کمک‌های نظامی آمریکا را خرج کرده است.

 این افشاگری این ظن را عمیق‌تر می‌کند که واشنگتن از بهانه نقض حقوق بشر برای سوق دادن بنگلادش به عضویت در گفتگوی چهارجانبه امنیتی، یک پیمان نظامی غیررسمی ضد چین متشکل از آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند استفاده می‌کند.

 بنگلادش حداقل از اکتبر 2020 که «استفان بیگان» -معاون وزیر امور خارجه وقت آمریکا- ضمن بازدید از «داکا» رسما از این کشور دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند، با فشارهای آمریکا مواجه شده است. داکا تاکنون به دلیل تهدیدهای چین که منبع سرمایه گذاری قابل‌توجهی برای بنگلادش است، از انجام این کار امتناع کرده است.

 هم چین و هم آمریکا به بنگلادش علاقمند هستند زیرا قرار گرفتن در کنار خلیج بنگال می‌تواند دسترسی آسان به اقیانوس هند را فراهم کند که بخش عمده‌ای از تجارت جهانی را شامل می‌شود. با کنترل این مسیر دریایی، آمریکا می‌تواند اقتصاد چین را خفه کند. بنگلادش می‌تواند یک مسیر زمینی جایگزین از طریق برمه به چین بدهد.

بنگلادش با سیاست خارجی «دوستی با همه، کینه‌توزی با هیچ‌کس»، بین دوراهی سختی قرار دارد.

 از دهه 1950، پکن از فشار آوردن بیش از حد به دهلی خودداری کرد تا مبادا هند به مدار آمریکا بپیوندد. هم آمریکا و هم هند ممکن است تاکتیک چین را برای مقابله با بنگلادش آموزنده بدانند: به جای قلدری، به بی طرفی داکا احترام بگذارند.