loader image

جستجو

جنگ‌طلبان_کارزار_جنگ_با_ایران_را_از_سر_می‌گیرند

کویینسی: جنگ‌طلبان آمریکا دوبار خواستار جنگ با ایران شدند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به صحبت‌های «رابرت گیتس» مبنی بر اینکه حمله به ایران یک استراتژی فاجعه‌آور خواهد بود، ‌نوشت: جنگ طلبان آمریکا دوباره خواستار جنگ برای نابود تاسیسات هسته‌ای ایران شدند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جو سیرینچیون» و «جف ویلسون» نوشت: تنها چند هفته پس از سال جدید، جنگ‌طلبان دوباره از ارتش آمریکا می­‌خواهند تا برنامه­‌هایی را برای حمله همه‌جانبه به زیرساخت‌های هسته­‌ای ایران آماده کند.

«مارک دوبوویتز» -مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی­‌ها و متیو کرونیگ از شورای آتلانتیک- از مدافعان قدیمی جنگ پیشگیرانه با ایران، استدلال کردند که «خط قرمز برای اقدام نظامی زمانی فرا خواهد رسید که جدول زمانی جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای زودتر از واکنش پنتاگون اتفاق بیفتد.»

آن­ها می­گویند: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد، رئیس‌جمهور باید فرمان حمله نظامی به تأسیسات هسته‌­ای ایران را صادر کند تا از ساخت بمب توسط تهران جلوگیری شود.»

برجام یکی از قوی‌ترین توافق‌های عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است و همه راه­های ایران به سمت بمب را بسته بود.

وزرای دفاع گفته‌­اند که آمریکا می­تواند تأسیسات هسته­‌ای ایران را نابود کند (حداقل به طور موقت) و هیچ یک نگفته‌­اند که این امر لزوماً هوشمندانه‌­ترین ایده خواهد بود.

برعکس، «رابرت گیتس»- وزیر دفاع سابق در دوران جورج دبلیو بوش و باراک اوباما- در سال 2007 گفت: «حمله به [ایران] یک استراتژی فاجعه‌آور خواهد بود و چنین اقدامی برنامه جمهوری اسلامی را فقط تا حداکثر دو سال به تأخیر می‌اندازد.»

در همین حال، تعداد فزاینده­ای از مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچون رقبای منطقه‌­ای ایران در شورای همکاری خلیج فارس از بازگشت به برجام حمایت می­کنند.

کرونیگ و دوبوویتز وعده داده­اند که تشدید تنش با ایران می‌تواند با «یک تهدید صریح مبنی بر اینکه اگر تهران فراتر از این پیش برود، پنتاگون تنها به نابودی تاسیسات هسته­‌ای اکتفا نخواهد کرد» خلاصه شود.

پس از 20 سال جنگ در عراق و افغانستان، 54 درصد از آمریکایی‌ها با تصمیم برای خروج نیروها از افغانستان موافق بودند. علاوه بر این، 69 درصد از آن­ها فکر می‌کنند که آمریکا در دو دهه حضور نیروها در آنجا عمدتاً نتوانسته به چیزی دست یابد.

در واقع، علیرغم ناکارآمدی در واشنگتن، حمایت گسترده و دو حزبی برای لغو مجوز استفاده از نیروی نظامی در سال 2002 وجود داشته است که ترامپ از آن به­عنوان توجیهی برای ترور هدفمند سردار سلیمانی در سال 2020 استفاده کرد.

دولت بایدن صریحاً گفته است که هرگز اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و در صورت لزوم، همه گزینه‌ها روی میز است.