loader image

جستجو

Japan

کویینسی: دلایل نگرانی ژاپن از افزایش تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود با اشاره به نگرانی عمیق توکیو از تنش بین ناتو و روسیه، به بررسی دلایل نگرانی ژاپن از افزایش تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «کازوهیکو توگو» نوشت: توکیو علاقه زیادی به جلوگیری از درگیری نظامی بر سر اوکراین و داشتن نقشی موثر در مانور دیپلماتیک دارد.

ژاپن عمیقاً نگران افزایش تنش­ها بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین است و دلایل خوبی هم دارد.

سه نگرانی کلیدی وجود دارد. اول، بحران نظامی اوکراین توجه اروپا را از منطقه هند و اقیانوس آرام منحرف خواهد کرد. توکیو از استقرار اخیر کشتی­های نیروی دریایی اروپا در منطقه برای مقابله با هژمونی دریایی چین استقبال کرده ­است.

طرح بلندپروازانه «کمربند و جاده» پکن مطمئناً نفوذ چین را در فضای وسیع جغرافیایی اوراسیا از اروپا گرفته تا اقیانوس آرام افزایش خواهد داد. بنابراین، مشارکت بیشتر اروپا در ابتکارات امنیتی و اقتصادی منطقه‌ای به توسعه رویکردهای خلاقانه‌تر و معتدل‌تر برای مقابله با ظهور چین کمک می‌کند.

دوم، درگیری بین ناتو و روسیه بدون شک روسیه را بیشتر به سمت چین سوق خواهد داد. بدتر شدن روابط بین روسیه و غرب، همکاری امنیتی بین این کشور و چین را ارتقا داده و منافع امنیتی ژاپن را تضعیف می­کند. توکیو قطعاً می­خواهد از موقعیتی که مسکو و پکن را به یکدیگر نزدیکتر می­کند و نفوذ کشورهای لیبرال دموکرات نسبت به حکومت­های استبدادی را کاهش می­دهد، اجتناب کند.

سوم، بحران نظامی اوکراین به استراتژی جهانی ژاپن آسیب می­رساند. ژاپن در مواجهه با ظهور چین راهبردی را اتخاذ کرده ­است که ترکیبی از افزایش قابلیت­های بازدارندگی و پیگیری گفتگو است. برای اجرای موثر این استراتژی، ژاپن به شرکای خوب در شمال شرق آسیا نیاز دارد و روسیه کاندیدای اصلی است.

در اجلاس استانبول در سال 2004، ناتو عضویت سه کشور بالتیک و چهار کشور جنوب اروپای شرقی را پذیرفت. با اوج‌گیری همکاری آمریکا و روسیه در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، حتی «ولادیمیر پوتین» نیز با الحاق جمهوری­های شوروی سابق به ناتو مخالفت نکرد. نشست بخارست در آوریل 2008، زمانی که ناتو «توافق کرد اوکراین و گرجستان به عضویت این سازمان درآیند»، به هماهنگی شکننده بین ناتو و روسیه پایان داد. پوتین هشدار داد که «ورود گرجستان و اوکراین یک تهدید مستقیم برای روسیه است» و خط قرمز مسکو را مشخص کرد. روسیه نیروهای خود را برای توقف این عملیات بسیج کرد. پس از این اقدام نظامی روسیه، امکان عضویت رسمی گرجستان در ناتو کاهش یافت، اما طیف گسترده­ای از همکاری­های عملی بین گرجستان و ناتو ادامه یافت.