loader image

جستجو

Kim Jong Un is Putin and Xi's new best friend

فارن پالیسی:
کیم جونگ اون، بهترین دوست جدید پوتین و شی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به پیام‌های رهبر و وزیردفاع کره‌شمالی به روسیه و چین به مناسب‌های مختلف،‌ تاکید کرد: کیم جونگ اون، بهترین دوست جدید پوتین و شی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «مایک چینوی» نوشت: قرار است «شی جین‌پینگ» -رهبر چین- در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان با «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- دیدار کند.

این سفر، نخستین سفر شی به خارج از چین بعد از همه‌گیری کووید-19 است که از دو سال و نیم قبل شروع شده و نشانه‌ای است از اعتمادش به اینکه غیبت وی مشکلی برای بیستمین کنگره آتی حزب ایجاد نخواهد کرد و همچنین می‌تواند سخنان صریحی را به پوتین بگوید.

«کیم جونگ اون» -رهبر کره شمالی- در 15 آگوست به مناسبت سالگرد تسیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم، پیامی برای پوتین ارسال کرد.

کیم آنچه را که او به‌عنوان «همکاری، حمایت و همبستگی رو به رشد استراتژیکی و تاکتیکی» بین دو کشور ‌خواند، مورد تمجید و ستایش قرار داد.

چین دو هفته قبل و در اول آگوست، تاسیس ارتش آزادیبخش خلق خود را جشن ‌گرفت و «ری یونگ گیل» -وزیر دفاع کره شمالی- پیامی را به این مناسبت برای همتای چینی خود، وی فنگ‌هه، فرستاد.

زبان هر دو پیام قابل‌توجه بودند و برای اولین بار بود که پیونگ یانگ از عبارت همکاری استرتژیکی و تاکتیکی برای توصیف روابط امنیتی خود با مسکو و پکن استفاده می‌کرد.

اکنون و بر طبق یافته‌های اطلاعاتی آمریکا، روشن شده که روسیه در حال خرید میلیون‌ها موشک و گلوله توپ از کره شمالی برای جنگ جاری خود در اوکراین است.

کره شمالی با وجود تمام لفاظی‌های ضد آمریکایی خود که سابقه‌اش به «کیم ایل سونگ» -پدربزرگ کیم جونگ اون- باز می‌گردد، اما نزدیکی به واشنگتن را از مدت‌ها قبل به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش وابستگی‌اش به این دو همسایه غول‌‌پیکر خود می‌دانست.

کره شمالی هرگز نگفته که حاضر است دست از تسلیحات هسته‌ای خود بردارد، اما لحن و زبانش علیه چنین گزینه‌ای در ماه‌های اخیر شدیدتر شده است.

کیم در 8 سپتامبر اعلام کرد که پیونگ یانگ «هیچ‌گاه دست از تسلیحات هسته‌ای برنمی‌دارد … و مطلقا هیچ خلع سلاحی، مذاکره‌ای و چانه‌زنی برای انجام این فرایند انجام نمی‌دهد.»

هر چند که استقرار پرسنل نظامی پیونگ یانگ در اوکراین برای کمک به روس‌ها هنوز بعید به نظر می‌رسد، اما مقامات به اصطلاح جمهوری‌های روسیه و مسکو در مورد اعزام کارگران کره شمالی برای کمک به بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده در جنگ گمانه‌زنی کرده‌اند.

این گامی است که می‌تواند درآمدی به همراه داشته باشد که پیونگ یانگ شدیدا به آن نیاز دارد.

در مقابل، چین و روسیه مانع تحریم‌های جدید سازمان ملل به دلیل ادامه آزمایش‌های موشکی این کشور شده‌اند و خواستار لغو برخی تحریم‌ها و متعهد به همکاری اقتصادی و امنیتی با آن شده‌اند.

مسلم است که مسکو و پکن تمرینات مشترک نظامی خود را در آسیا و اقیانوسیه افزایش خواهند داد و به پرواز درآوردن بمب‌افکن‌ها در نزدیکی مرزهای ژاپن و کره شمالی در جریان سفر جو بایدن به منطقه در ماه می از جمله همین تمرینات بود. هر دو کشور ژاپن و کره جنوبی مجبور شدند جت‌های جنگنده خود را در واکنش به آن به پرواز درآورند.

به راحتی می‌توان دید که کره شمالی تلاش می‌کند خود را به نوعی در تمرین‌های نظامی چین و روسیه یا در یک همکاری استراتژیک گسترده‌تر جا بیندازد.

واشنگتن به دنبال این است که اتحادهای خود را در آسیا تقویت کند تا بازدارندگی در برابر روابط بین مسکو و پکن ایجاد به وجود آورد.

شاید این روابط هنوز «محور شرارت» نباشد، اما جریان خطرناکی در این بخش بی‌ثبات جهان است.