loader image

جستجو

US Embassy in the Solomon Islands

گاردین:  سفارتخانه آمریکا در جزایر سلیمان برای مقابله با چین بازگشایی می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در یادداشت خود نوشت: دولت بایدن در زمان روی کار آمدن وعده داده بود که تمرکز اصلی آمریکا را به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مقابله با چالش چین منتقل می‌کند و هدف اصلی بازگشایی سفارتخانه درجزایر سلیمان مقابله با افزایش نفوذ چین در این منطقه است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه گاردین در یادداشت تازه خود درباره جلوگیری آمریکا از قدرت و نفوذ چین در منطقه اقیانوس آرام نوشت: واشنگتن برای جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ چین، قصد دارد در منطقه اقیانوس آرام نفوذ خود را گسترش دهد و در همین راستا در صدد بازگشایی سفارتخانه در جزایر سلیمان است.

این خبر در حالی منتشر شده است که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان تور آسیایی خود که از استرالیا آغاز شده و در هاوایی به پایان می‌رسد، وارد «فیجی» شد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ساکنان جزایر سلیمان تاریخ خود را با آمریکایی‌ها در میدان‌های جنگ جهانی دوم گرامی می‌دارند، اما ایالات متحده در خطر از دست دادن روابط ترجیحی خود قرار دارد، زیرا چین «به‌شدت به دنبال تعامل» با سیاستمداران نخبه و تاجران در جزایر سلیمان است.

آمریکا پیش از این به مدت پنج سال سفارتخانه‌ای را در جزایر سلیمان راه‌اندازی و در نهایت، در سال ۱۹۹۳ آن را تعطیل کرد و از آن پس، دیپلمات‌های آمریکا از کشور همسایه «پاپوآ گینه نو» امور مربوط به جزایر سلیمان را مدیریت و اداره می‌کنند.

دولت بایدن در زمان روی کار آمدن وعده داده بود که تمرکز اصلی آمریکا از غرب آسیا به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مقابله  با چالش چین منتقل شود و هم‌اکنون خبر بازگشایی سفارت این کشور در جزایر سلیمان با راهبرد دولت بایدن در خصوص منطقه آسیا و اقیانوسیه همخوانی دارد و هدف اصلی آمریکا، مقابله با افزایش نفوذ چین در این منطقه است.