loader image

جستجو

The past and future of relations between Azerbaijan and Israel

جروزالم پست:
گذشته و آینده روابط آذربایجان با اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در مقاله تازه خود با اشاره به گذشته و آینده روابط آذربایجان با اسرائیل،‌ نوشت: علاوه بر بخش‌های استراتژیک، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و منابع انرژی ازجمله زمینه‌های اصلی توسعه روابط آذربایجان و اسرائیل در سال‌های اخیر بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست در مقاله تازه خود به‌قلم «الهام ناگیو» نوشت: آذربایجان یکی از معدود کشورهای مسلمانی است که از همکاری گسترده و اتحاد استراتژیک با اسرائیل برخوردار است.

با وجود تفاوت در مذهب، اعتقاد و دیدگاه، روابط دو کشور امروزه را می‌توان نمونه‌ای منحصربه‌فرد تاریخی در روابط بین‌الملل دانست.

روابط نزدیک با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قبل از هر چیز با حضور جوامع یهودی که در طی اعصار در آذربایجان ساکن شده‌اند، مرتبط است.

این واقعیت که «یهودیان کوهستانی» تقریباً 1500 سال در آذربایجان زندگی می‌کنند و یهودیان اشکنازی و گرجستان در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در باکو و اوغوز ساکن شدند و توانسته‌اند در اینجا زندگی کنند و هویت فرهنگی خود را حفظ کنند را می‌توان پایه و اساس روابط بین کشورها دانست.

قیرمیزی قصبه یک شهر تاریخی یهودی در آذربایجان است و مکان مهمی است که یهودیان بر اساس سنت‌های مذهبی و فرهنگی خود در آن زندگی می‌کنند.

قیرمیزی قصبه با جمعیت بیش از 20 هزار نفر تنها شهر در جهان خارج از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و آمریکا است که جمعیت آن عمدتاً یهودی است.

حافظه تاریخی مشترک دو قوم در جنوب قفقاز و محیط و همزیستی که بین آن‌ها شکل گرفته است.

زمانی که آذربایجان برای دومین بار در دهه 1990 استقلال خود را به دست آورد، ازنظر کیفی و کمی بیشتر توسعه یافت.

در کنار اقتصاد، همکاری‌های متقابل آذربایجان و اسرائیل در زمینه‌های استراتژیک دیگری مانند نظامی، فناوری و مبارزه با تروریسم نیز توسعه یافته است.

تقویت پتانسیل دفاعی خود جایگاه پیشرو در همکاری بین دو کشور نیز دارد.

علاوه بر بخش‌های استراتژیک، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و منابع انرژی ازجمله زمینه‌های اصلی توسعه روابط آذربایجان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در سال‌های اخیر بوده است.

از این منظر، افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در 29 مارس 2023 را باید نتیجه منطقی 30 سال همکاری و مشارکت راهبردی دانست.

سفر اخیر الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به آذربایجان به همراه یک هیئت بزرگ اقتصادی و توافقات انجام‌شده در این سفر، گواه روشنی بر پویایی روابط دوجانبه است.

فضای اعتماد و حمایت متقابل ناشی از این تحول، زمینه را برای ورود روابط آذربایجان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به مرحله جدیدی فراهم کرده است.

امروز شکی نیست که روابط در همه زمینه‌ها در آینده نزدیک بیش از این گسترش خواهد یافت.