loader image

جستجو

NATO expansion; The cause of the Ukrainian conflict

تاس:
گسترش ناتو؛ عامل مناقشه اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

«ژانگ هانهویی» -سفیر چین در مسکو- در مصاحبه‌ای که در روز پنجشنبه در «خبرگزاری تاس»  منتشر شد، گفت که گسترش ناتو در اروپا امنیت این قاره را از بین برده و دلیل اصلی درگیری اوکراین است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «ژانگ» در صحبت با خبرگزاری تاس، بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را متهم کرد که «شعله‌های آتش را در همه‌جا شعله‌ور ‌می‌کند.

ثبات را از بین می‌برد و درگیر جدایی‌طلبی می‌شود» و آشفتگی در کوزوو، لیبی و افغانستان را به‌عنوان نمونه‌های برجسته ذکر کرد.

وی تأکید کرد که گسترش ناتو به سمت شرق پس از جنگ سرد به‌طور قابل‌توجهی بر نظم و امنیت پس از جنگ سرد در اروپا تأثیر گذاشت و دلیل اصلی تشدید بحران اوکراین شد.

ژانگ ناتو را «یادگار جنگ سرد» توصیف کرد که با پایان یافتن آن باید وجود خود را از دست می‌داد.

بااین‌حال، او تأکید کرد که ناتو به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و خود را با تحریک مداوم جنگ و درگیری حفظ می‌کند که منجر به تلفات جانی و عدم وجود صلح می‌شود.

سفیر خاطرنشان کرد: این ائتلاف در سال‌های اخیر گسترش در آسیا و اقیانوسیه را تحت عنوان حمایت از کشورهایی که از حق دفاع دسته‌جمعی خود استفاده می‌کنند، هدف قرار داده و موجب نگرانی و اعتراض کشورهای منطقه شده است.

ژانگ گفت که ناتو مدت‌هاست که به ابزار ژئوپلیتیکی آمریکا تبدیل شده است و گسترش آن در شرق و آسیا-اقیانوسیه برای حمایت از هژمونی آمریکا است.

وی اظهار داشت که واشنگتن مایل است ناتو در آسیا و اقیانوسیه نفوذ بیشتری برای سرکوب و بازدارندگی چین و روسیه داشته باشد.

وی از تداوم ذهنیت جنگ سرد و رویارویی بین اردوگاه‌ها انتقاد کرد و گفت که این امر با خواسته‌های دوران مدرن در تضاد است.

ژانگ هشدار داد که گسترش منطقه‌ای ناتو تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد، شکاف اعتماد را بیشتر می‌کند، باعث ایجاد بن‌بست بین اردوگاه‌های مختلف می‌شود و حتی ممکن است به جنگ سرد جدیدی منجر شود.

مسکو سال‌هاست که گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و «ولادیمیر پوتین» احتمال پیوستن اوکراین به این بلوک را دلیل اصلی حمله نظامی به کشور همسایه می‌داند.

چند سال پیش، کی‌یف رسماً جاه‌طلبی‌های خود در ناتو را تشریح کرد و در پاییز گذشته پس از رأی دادن چهار منطقه به پیوستن به روسیه در همه‌پرسی عمومی، درخواست پیوستن به این بلوک را داد.

بااین‌حال، این ائتلاف در تأیید درخواست یا تعیین جدول زمانی برای الحاق اوکراین به دلیل خصومت‌های جاری مردد بوده است.