loader image

جستجو

Expanding Israel's campaign with Iran in Syria

وال استریت ژورنال:
گسترش کارزار اسرائیل با ایران در سوریه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» ضمن اشاره به اینکه دولت یهود به دنبال تضعیف موقعیت تهران در دمشق  است،‌تاکید کرد: کارزار اسرائیل  علیه ایران در سوریه که مدت‌ها مخفی بود در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین به موضوع مهم تل‌آویو تبدیل شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «دیون نیسنباوم» نوشت: ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می­گوید از سال 2017 تاکنون، بیش از 400 حمله هوایی در سوریه و سایر بخش­های غرب آسیا به‌­عنوان بخشی از کارزار گسترده­ای که ایران و متحدانش را هدف قرار می­دهد، انجام داده است و کامل­ترین تصویر خود را از جنگ اعلام‌نشده با تهران ارائه می­کند.

رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از این کارزار به­‌عنوان «جنگ بین جنگ‌ها» یاد می‌کنند که هدف آن، بازدارندگی ایران و تضعیف توانایی تهران برای ضربه زدن به دولت یهود در صورت وقوع یک جنگ آشکار بین دو دشمن منطقه‌ای است.

تحليلگران نظامي مي­گويند، حملات هوايي اسرائيل(رژیم صهیونیستی) در سوريه، جاه‌طلبي­‌هاي نظامي ايران را با مشكل مواجه كرده، اما درگيري را به عرصه­‌هاي ديگري نيز سوق داده است، به طوري كه هر دو كشور هم اكنون در دريا، ايران و بر فراز آسمان اسرائيل(رژیم صهیونیستی) به نبرد مشغولند.

از جمله اهداف مورد حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می­توان به این موارد اشاره کرد: سامانه‌های پدافند هوایی روسیه، پایگاه‌های پهپادی که توسط مستشاران نظامی ایران اداره می‌شوند، و سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده دقیق به مقصد جنگنده‌های حزب‌الله لبنان.

بر اساس گزارش منبع «استیون کوهن» این حملات همچنین بیش از 300 نفر از جمله فرماندهان نظامی ایران، سربازان سوری، شبهه‌­نظامیان مورد حمایت تهران و حداقل سه غیرنظامی را کشته‌­اند.

کارزار اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با تمرکز محدود در سوریه بر محموله‌­های تسلیحاتی ایران به مقصد مبارزان حزب­‌الله لبنان آغاز شد. با گذشت زمان، جنگنده‌­های مورد حمایت ایران در سوریه را هدف قرار داد و سپس حملات مستقیم به مواضع نظامی این کشور در سوریه را آغاز کرد.

تحلیلگران نظامی گفتند که ایران نفوذ گسترده‌ای در سوریه دارد، نفوذ خود را نزد رهبری کشور حفظ می‌کند و سامانه‌های موشکی پیشرفته را برای حزب‌الله فراهم می­آورد که قادر است اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با دقت فزاینده هدف قرار دهد.

یک مقام ایرانی نزدیک به سرویس‌های امنیتی کشور گفت: «از 20 یا 25 حمله، تنها دو مورد معمولاً اهداف خود را نابود می‌کنند. این مقام گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حال پاسخگویی به حملات اسرائیل(رژیم صهونیستی) است.»

یک مشاور دولت سوریه گفت که حملات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به طور قابل‌توجهی نفوذ نظامی ایران در سوریه را کاهش نداده است. او گفت که ایرانی­ها حضور خود را در سراسر کشور تقویت می­‌کنند. تضعیف موقعیت آن­ها بسیار دشوار است.

این حملات در سراسر کشور، با تمرکز مرکزی در اطراف دمشق و نزدیک مرز سوریه با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) گسترش یافت.

 

در مجموع، ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت که بیش از 400 حمله هوایی را به‌­عنوان بخشی از کارزار «جنگ بین جنگ‌های» خود انجام داده است که اکثر آن­ها اهدافی را در سوریه هدف قرار داده­اند. اسرائیل می­گوید تعداد کمتری از اهداف را در لبنان و عراق نیز مورد اصابت قرار داده است.

کارزار اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  علیه ایران در سوریه در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین به موضوع بحث عمومی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تبدیل شده است.

«ولودیمیر زلنسکی» -رئیس‌جمهور اوکراین- از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به دلیل عدم ارائه سلاح به کی­یف برای مبارزه با نیروهای روسیه انتقاد کرد، اما رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نگرانند که انجام این کار باعث خشم مسکو و به خطر افتادن توانایی آن­ها برای هدف قرار دادن دارایی‌های ایران در سوریه شود.

سال گذشته، سوریه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به انجام یک سری حملات که منجر به کشته شدن 57 سرباز سوری و جنگجویان طرفدار ایران شد، متهم کرد. ماه گذشته، ایران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مسئول حمله به سوریه دانست که در آن دو افسر سپاه پاسداران کشته شدند. ایران متعهد شد که انتقام بگیرد.

جنگ در سایه ایران و اسرائیل با اتکای بیشتر به پهپادها وارد مرحله جدیدی می­شود.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سال گذشته اعلام کرد، ایران پهپادها را از پایگاه‌های نظامی خود با سلاح‌های سبک به مقصد مبارزان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه پرتاب کرد و از استراتژی معمول خود برای هدف قرار دادن نیروهای نیابتی در کشورهای همسایه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خودداری نمود.

به گفته افراد آشنا با کارزار مخفی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همچنین از پهپادهای کوچک کوادکوپتر برای انجام حملات در داخل ایران استفاده کرده است.

تهدید پهپادی ایران، به یکی از نگرانی‌های اصلی رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تبدیل شده است، زیرا آن­ها در نوامبر گذشته تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه‌های پهپادها را به صورت علنی منتشر کردند و به تهران هشدار دادند که دولت یهود توسعه این برنامه را تحمل نخواهد کرد.