loader image

جستجو

conversation between Israeli and Arab officials about the Iranian threat

وال استریت ژورنال:
گفت‌و‌گوی «مخفیانه» مقامات اسرائیل و اعراب درباره تهدیدات ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارش  خود از گفت‌وگوی مخفیانه مقامات اسرائیل و اعراب درباره تهدیدات ایران، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز یکشنبه گزارش داد که آمریکا سه ماه پیش جلسه‌ای محرمانه با مشارکت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و برخی کشورهای عربی برای بررسی نحوه مقابله با ایران برگزار کرده است.

طبق این گزارش، در این جلسه محرمانه که در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد، راه‌های مقابله با پیشرفت‌های پهپادی و موشکی ایران بررسی شده است.

«وال استریت ژورنال» منبع گزارش خود را شماری از مقامات رسمی آمریکا و کشورهای منطقه عنوان کرده است.

نمایندگان کشورهای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان، قطر، اردن، مصر، امارات و بحرین در این نشست که به ابتکار آمریکا برگزار شد شرکت کردند.

«فرانک مکنزی» -فرمانده وقت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)- در این نشست حضور داشت.

«فیاض بن حامد الرویلی» -رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عربستان- و «آویو کوخاوی» -رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- نیز در این جلسه شرکت داشته‌اند.

این در حالی است که کشورهای عمان و کویت برای شرکت در این جلسه نماینده‌ای را به شرم‌الشیخ نفرستاده بودند.

در بخشی از گزارش «وال استریت ژورنال» آمده است که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست به یک توافق اصولی دست یافتند که براساس آن، سازوکاری «برای اطلاع‌رسانی سریع در صورت شناسایی تهدید هوایی» تعریف شده است.

گزارش «وال استریت ژورنال» تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که «عبدالله دوم» -پادشاه اردن-  به صورت علنی از ایده تشکیل اتحادی نظامی مانند ناتو در غرب آسیا سخن گفت.