loader image

جستجو

Iran and Russia talk about BRICS cooperation

کاسپین نیوز:
گفتگوی ایران و روسیه درباره همکاری‌های بریکس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه خبری «کاسپین نیوز» در گزارش خود از گفتگوی ایران و روسیه درباره همکاری‌های بریکس خبر داد و اعلام کرد: برای تهران، اتحاد بریکس نشان‌دهنده یک پلتفرم قدرتمند در قلمرو بازارهای نوظهور است که جایگزینی جذابی برای نظم تحت سلطه غرب ارائه می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه خبری کاسپین نیوز در گزارش خود به‌قلم «نگار بایراملی» خبر داد :معاونان وزرای امور خارجه ایران و روسیه درباره گروه بریکس و حوزه‌های فعالیت آن رایزنی کردند.

به گزارش سایت قطره و به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، «مهدی صفری» -معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران- در نشستی در تهران، میزبان «سرگئی ریابکوف» -معاون وزیر امور خارجه روسیه- بود که نماینده ویژه کشورش در امور بریکس نیز است.

ریابکوف عضویت ایران در گروه بریکس را تبریک گفت و به آغاز ریاست دوره‌ای روسیه از ماه ژانویه 2024 اشاره کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اولویت‌های مسکو در رابطه با برجام را در دوران ریاست‌جمهوری کشورش مورد تأکید قرار داد و توضیحاتی را درباره تاریخچه و پیشینه اقدامات برجام ارائه کرد.

صفری به نوبه خود حوزه فعالیت‌های بریکس را بسیار گسترده و متنوع توصیف کرد و عزم کشور را برای حضور فعال در این گروه ابراز کرد.

وی افزود: «وزارت امور خارجه ایران تمام تلاش خود را برای ایفای نقش مؤثر و سازنده در این گروه به کار خواهد گرفت.»

معاونین وزیر در خصوص فعالیت‌های این سازمان در حوزه‌های اقتصادی، مالی، بازرگانی، انرژی، حمل و نقل، مجلس، کشاورزی، فناوری‌های نوین، تحقیقات علمی، بهداشت، فناوری اطلاعات، محیط‌زیست، هوا-فضا، ورزش، فرهنگی، جوانان و دیگر موارد تبادل نظر کردند.

در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در ماه آگوست اعلام شد که 6 کشور از جمله ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان و امارات برای پیوستن به این اتحادیه دعوت‌شده‌اند و عضویت آن‌ها از ماه ژانویه سال 2024 اجرایی خواهد شد.

برای تهران، اتحاد بریکس نشان‌دهنده یک پلتفرم قدرتمند در قلمرو بازارهای نوظهور است که جایگزینی جذابی برای نظم تحت سلطه غرب ارائه می‌دهد.

حرکت به سمت دلارزدایی به‌عنوان یک موضوع تکراری در میان کشورهای بریکس طنین‌انداز می‌شود که در مجموع متعهد به کاهش اتکای اقتصاد جهانی به دلار آمریکا برای تجارت هستند. این ابتکار به رهبری روسیه به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی پس از جنگ اوکراین، در میان همه اعضای بریکس طنین‌انداز می‌شود.

هم ایران و هم روسیه که با تحریم‌های غرب مواجه هستند، روابط خود را در بخش‌های مختلف، به‌ویژه در حوزه نظامی و دفاعی به‌طور قابل‌توجهی تعمیق بخشیده‌اند و موقعیت خود را به‌عنوان متحدان نزدیک تثبیت کرده‌اند.

در اواخر ماه سپتامبر، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران از حمایت روسیه از عضویت ایران در برجام در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود ابراز قدردانی کرد.

رئیسی گفت: «بریکس یکی از سازمان‌های نوظهور مؤثر در شکل دادن به جهان چندقطبی و زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، روسیه و سایر کشورهای عضو است.»

در ائتلاف بریکس، چین به‌طور برجسته با عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد این گروه حضور فعال دارد و بیش از 70 درصد؛ 27.5 تریلیون دلار، در مجموع اقتصادی این گروه سهم دارد.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF)، هند حدود 13 درصد را تشکیل می‌دهد، در حالی که روسیه و برزیل هر کدام تقریباً 7 درصد را تشکیل می‌دهند.

ائتلاف بریکس در مجموع 40 درصد از جمعیت جهان و تقریباً 26 درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار دارد.