loader image

جستجو

لغو تحریمها

ینی‌ شفق: دور تازه مذاکرات‌ هسته‌ای وین به سمت دو مطالبه مهم ایران تغییر جهت داد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ینی شفق» در یادداشت تازه خود با اشاره به از سر گرفته شدن مذاکرات بعد از وقفه 10 روزه نوشت: دوره تازه مذاکرات هسته‌ای وین بر حول دو مطالبه کلیدی مهم ایران برگزار شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه ینی شفق در یادداشت تازه خود نوشت: مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی وارد مرحله جدیدی شده و طرف‌ها حالا در مورد مطالبات کلیدی تهران از جمله رفع تحریم‌های آمریکا مذاکره می‌کنند.

یک خبرگزاری وابسته به نهاد امنیتی ایران روز سه‌شنبه گفت که راستی‌آزمایی برداشته شدن تحریم‌ها و هم‌چنین، تضمینی بر این که واشنگتن دوباره توافق هسته‌ای پذیرفته شده از سوی دیگر طرف‌ها از جمله آمریکا، را یک‌جانبه کنار نخواهد گذاشت، «دو مطالبه مهم» ایران در مذاکرات وین است.

هشت دور از مذاکرات نفس‌گیر بین ایران و گروه 1+4 (روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) روز دوشنبه و بعد یک وقفه 10 روزه، در پایتخت اتریش از سر گرفته شد.

دور تازه مذاکرات بر حول مطالبه کلیدی ایران برای برداشته شدن تحریم‌هایی است که از سوی دولت پیشین آمریکا و به دنبال خروج یک‌ج1انبه آن از توافق تاریخی 2015 در مه 2018 وضع شده بودند.

نور نیوز در گزارشی خاطر نشان کرد که با توجه به پذیرفته شدن این مطالبات از سوی طرف‌های دیگر، بحث حالا در مورد «چگونگی اجرای آنها است.»

این گزارش گفت: «مسئله این است که (حالا) هر کسی قبول کرده که مسئولیت نتیجه مذاکرات (وین) به عهده آمریکا است و این که موضع آن در مورد (برداشته شدن) تحریم‌ها نتیجه را مشخص خواهد کرد.»

وزیر خارجه ایران «حسین امیرعبداللهیان» روز سه‌شنبه در مورد مذاکرات جاری در وین ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که مسیر در «جهت خوبی» پیش می‌رود و افزود، دستیابی به توافق ممکن است اگر دیگر طرف‌ها «حسن‌نیت» و «جدیت» از خودشان نشان بدهند.

او روز دوشنبه تاکید بر این داشت که تمرکز تیم ایران در این دور جدید از مذاکرات بر تضمین به عدم خروج مجدد یک‌جانبه آمریکا از این توافق و راستی‌آزمایی «موثر» در مورد برداشته شدن تحریم‌ها است.

این دیپلمات ارشد گفت که پیش‌نویس شش دور قبلی کنار گذاشته شد و «سند مشترک» جدیدی در هشتمین دور از مذاکرات مطرح شده که احتمالا تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

در همین حال، منبعی به خبرگزاری آناتولی گفت که طرف‌های توافق از صبح سه‌شنبه درگیر «مذاکرات جدی و کاملی» شده‌اند و بر روی مکانیزم‌هایی کار می‌کنند که بتواند نگرانی‌های هر دو طرف از جمله برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران، را برطرف کند.