loader image

جستجو

The attack of the western forces on the riflemen in the sea

میلیتری:
یورش نیروهای غربی به تفنگچی‌ها در دریا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «میلیتری» در گزارشی به بررسی یورش نیروهای غبی به تفتگچی‌ها در دریا پرداخت و نوشت: فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، یک سری حملات انجام شده توسط نیروهای آمریکایی یا شریک خود را بر روی قایق‌ها فاش کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه میلیتری در گزارشی به‌قلم «جیک اپستاین» نوشت: ارتش‌های غربی مرتباً به قایق‌هایی که قصد قاچاق سلاح از ایران به یمن را داشتند، یورش می‌برند و مقادیر زیادی مواد منفجره، اسلحه و مهمات را کشف و ضبط می‌کنند.

کارشناسان غرب‌آسیا و ایران می‌گویند که این حملات، تلاشی هماهنگ برای اعمال فشار بر ایران و منحرف کردن نقشه‌های بد این کشور در منطقه است.

در طی چند ماه گذشته، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، یک سری حملات انجام شده توسط نیروهای آمریکایی یا شریک خود را بر روی قایق‌ها فاش کرده است.

کشتی‌های ماهیگیری اغلب متروکه، در مسیرهایی حرکت می‌کنند که در طول تاریخ برای حمل و نقل غیرقانونی سلاح از ایران به شورشیان حوثی که درگیر جنگ داخلی علیه دولت بین‌المللی شناخته شده یمن هستند، استفاده می‌شده است.

حوثی‌های موردحمایت ایران سال‌ها با حمایت ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن جنگیدند، در یک درگیری بی‌رحمانه که کارشناسان اغلب آن را جنگ نیابتی بین دشمنان منطقه‌ای ایران و عربستان توصیف می‌کنند که هر دو برای نفوذ در حال رقابت هستند.

یک آتش‌بس شکننده، تنش‌ها را برای ماه‌ها ادامه داده است، اما جنگ ویرانگر، صدها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را به کمک‌های بشردوستانه نیازمند کرده است.

سنتکام در این ماه گفت که از «نیروهای دریایی شریک» در حمله ژانویه به خلیج عمان حمایت می‌کند.

این رهگیری که توسط نیروهای ویژه فرانسوی انجام شد، در مسیرهای سنتی قاچاق بین ایران و یمن انجام شد و بیش از 3 هزار تفنگ تهاجمی، 587 هزار گلوله مهمات و 23 موشک هدایت شونده ضدتانک پیشرفته به دست آمد.

سنتکام گفت که این حمله یکی از چهار «ممنوعیت محموله‌های غیرقانونی» در چند ماه گذشته است که منجر به کشف بیش از 5 هزار سلاح و 1.6 میلیون گلوله قبل از رسیدن به یمن شد.

سازمان ملل متحد در حال حاضر، تسلیحاتی را که برای حوثی‌ها ارسال می‌شود، تحریم کرده است.

نیروهای آمریکایی در حملات گذشته هزاران تفنگ تهاجمی ای‌کی-47 و «مقدار انبوه» مواد منفجره مورد استفاده برای سوخت موشک‌های بالستیک را به دست آورده‌اند.

نیروهای دریایی بریتانیا همچنین موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک کروز را که از ایران آمده بود، توقیف کردند.

اگرچه این حملات جدید نیست، اما در سال‌های اخیر با افزایش فشار کشورهای غربی بر تهران، تعداد آن‌ها افزایش یافته است.

میشل گریسه که در شرکت رند در مورد سیاست‌گذاری با تمرکز بر ایران تحقیق می‌کند، به اینسایدر گفت: آمریکا و شرکای آن حداقل در چند سال گذشته رهگیری‌های خود را از تسلیحات تحویل‌شده ایران، به‌ویژه به سمت یمن، افزایش داده‌اند.

سنتکام اعلام کرد که در سال 2021 از ورود 9 هزار سلاح غیرقانونی به یمن جلوگیری کرد که 200 درصد بیشتر از تعداد سلاح‌های ضبط شده در سال 2020 بود.

اما طی چند ماه گذشته، این حملات دریایی با پیام‌های بزرگ غرب علیه ایران نیز همزمان بوده است.

نمونه‌هایی از این امر شامل مانورهای نظامی اخیر بین آمریکا و اسرائیل، یکی دیگر از دشمنان منطقه‌ای ایران و فشار در اتحادیه اروپا برای شناسایی سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

«الکس واتانکا» -مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه- به اینسایدر گفت: «از نظر من، این تصادفی نیست. من فکر می‌کنم این یک تلاش هماهنگ از سوی آمریکا و شرکای اروپایی آن است.»

واتانکا گفت که این کارزار «در مورد اعمال فشار بر ایران» است تا دولت را مجبور کند تا در ‌گفت‌و‌گوهای معنادار پیرامون احیای توافق هسته‌ای تاریخی 2015 ایران شرکت کند.

او گفت: «این مذاکرات مذاکراتی است که در واقع برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند».

هدف برجام محدود کردن توانایی ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 آمریکا را از توافق خارج کرد و تلاش کرد با اعمال یک کارزار «فشار حداکثری»، ایران را به یک توافق سخت‌گیرانه‌تر شامل فشار نظامی و تحریم‌های اقتصادی سخت‌تر وادار کند.

این کار مؤثر نبود و ایران به آرامی، در مسیر نقض توافق قرار می‌دهد، مانند افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، در حالی که رهبران اروپایی تلاش می‌کنند تا توافق را احیا کنند و دولت بایدن آمادگی خود را برای دیپلماسی ابراز می‌کند.

واتانکا گفت که به دلیل حرکت رو به جلو ایران به سمت توسعه بالقوه سلاح هسته‌ای، فشار بر ایران در سراسر جهان ضروری است.

گزینه‌ها شامل اجرای بیشتر تحریم‌ها و عقب راندن نفوذ منطقه‌ای، مانند محدود کردن انتقال تسلیحات است.

ایران علاوه بر حوثی‌های یمن، از چندین گروه نیابتی منطقه‌ای مانند حزب‌الله مستقر در لبنان که وزارت خارجه آمریکا آن را یک سازمان تروریستی خارجی می‌داند، حمایت می‌کند.

ژنرال «مایکل کوریلا» -فرمانده سنتکام- گفته است که انتقال تسلیحات از طریق آب‌های بین‌المللی «اثر بی‌ثبات‌کننده‌ای بر منطقه دارد» و افزود که آمریکا و شرکای آن به توقیف کمک‌های مرگبار از هر کجا که باشد، ادامه خواهند داد.

معاون دریابان برد کوپر، فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی، پس از رهگیری در ماه ژانویه گفت که این محموله‌ها «بخشی از الگوی ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده از سوی ایران است.»

باید دید که آیا افزایش حملات واقعاً بر نفوذ منطقه‌ای ایران در بلندمدت تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.

گریسه گفت که او معتقد نیست که ایران با محدودیت‌های اخیر منصرف شود یا این که بر روابط ایران با نیروهای نیابتی‌اش در منطقه تأثیر بگذارد.

او گفت: «آنچه در چند سال گذشته دیده‌ایم این است که ایران واقعاً در سازگاری با طیف وسیعی از تلاش‌های غرب که برای مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ‌ایران طراحی شده‌اند، سازگار است.»

او توضیح داد که یکی از نمونه‌های آن این است که ایران توانسته است قطعات و اجزای ساخت غرب را در پهپادهای مرگباری که برای نیروهای روسی ارسال می‌کند قرار دهد که از آن‌ها برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌کنند.