loader image

جستجو

One month after the escalation of tensions between Israel and Palestine

موسسه مطالعات امنیت ملی INSS:
یک ماه پس از آغاز تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه«مطالعات امنیت ملی INSS» در گزارش تازه خود نوشت: تشدید تنش محصول کارزاری است که حماس با همکاری جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی رهبری می­کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی INSS در گزارش خود به‌قلم «یوهانان تزروف» نوشت:تشدید تنش‌هایی که قبل از ماه رمضان آغاز شد، تلفات دردناکی را در اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به همراه داشته و حماس در واقع به دستاوردهایی رسیده و وضعیت خود را بهبود بخشیده است.

با این حال، تاکنون رویدادها به نتیجه مطلوب سازمان منتهی نشده است: تظاهرات گسترده در چندین جبهه، با مشارکت اعراب از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری شکل گرفته است.

آغاز تشدید تنش در عرصه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین طی 6 هفته گذشته با دو حمله تروریستی در شهرهای بیر شوا و حضره و توسط شهروندان عرب اسرائیلی وابسته به داعش انجام شد.

اما اختلاف مداوم بین فلسطینی­ها و پلیس و سربازان، یکی از تنش­های اصلی در مقاومت مردمی است. تشدید تنش محصول کارزاری است که حماس با همکاری جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی رهبری می­کند.

از ژانویه 2022، حماس مقدمات تشدید تنش در ماه رمضان را آغاز کرد. این سازمان نسبت به حمله اسرائیل به مسجد‌الاقصی، در مورد نفوذ به آن، گسترش آزادی یهودیان در عبادت و صعود آن­ها به کوه معبد هشدار داد.

ادعاهای حماس فاقد مبنای واقعی است، اما هدف این سازمان، روح بخشیدن به افکار عمومی فلسطین در کرانه باختری، فلسطینی­های پراکنده و اسرائیل قبل از تشدید تنش در ماه رمضان و در طول آن بود.

سیاست اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، از زمان تشکیل دولت فعلی در ماه می 2021، اجتناب از هرگونه اقدام بحث‌برانگیز است که می­تواند ائتلاف را تضعیف کند. بنابراین، دولت هیچ اقدامی برای تغییر وضعیت موجود در بیت‌‌المقدس شرقی و اطراف اماکن مقدس برنداشته است.

در واقع، تشدید تنش‌های کنونی، فصل دوم همان رویارویی است که پس از لغو انتخابات شورای قانونگذاری توسط ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رخ داد.

لغو انتخابات، حماس را به دایره تقابل بازگرداند، اما در قالبی متفاوت از رویارویی­هایی که تا سال 2014 اتفاق افتاد.

تا آن زمان، خواسته‌های حماس بر رفع محاصره نوار غزه، باز کردن گذرگاه‌ها به داخل و خارج از این منطقه و بهبود زندگی ساکنان آن متمرکز بود. در آستانه تشدید تنش کنونی، حماس چندین بار تکرار کرد که نوار غزه سهم زیادی در مقاومت در برابر اسرائیل داشته و زمان آن فرا رسیده است که کرانه باختری نقش خود را ایفا کند.

اما هدفی که حماس برای خود تعیین کرد، نه تنها مخالفت با «اشغال»، بلکه و شاید مهم‌تر از همه، بهره‌برداری از ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین و شکست کامل استراتژی سیاسی در برابر توافق قرن بود.

در خصوص بیت‌المقدس شرقی، حماس موفق شد بسیاری از فلسطینی­ها را از خود منطقه، کرانه باختری و شهروندان عرب اسرائیل به خدمت بگیرد که در آستانه ماه مبارک رمضان در مقابل پلیس­های زیادی که در آنجا مستقر بودند، برای مقابله با شورش­های مورد انتظار ایستادند.

در منطقه جنین، محل زندگی عاملان حملات بنی براک و تل‌آویو، تنش دیگری ایجاد شد. درگیری‌هایی بین سربازان ارتش اسرائیل و شبهه‌نظامیان محلی، از جمله اعضای فتح، جهاد اسلامی و به دنبال آن ناآرامی‌ها و موارد پرتاب سنگ در میان بسیاری از ساکنان محلی رخ داد.

حماس تاکنون در تلاش برای دستیابی به هدف اصلی تنش شکست خورده است. هیچ جبهه دیگری از رویارویی گسترش نیافته است.

با این حال، حماس در سه زمینه به دستاوردهایی دست یافته است. موضوع فلسطین پس از غیبت شدید در نشست نقب در ماه مارس، سازمان ملل و جامعه بین­المللی با آنچه در حال رخ دادن بود، برخورد و اکثر کشورهای عربی انتقادات خود را از اسرائیل در مورد اماکن مقدس تشدید کردند. اردن که بیش از سایر کشورهای عربی از تشدید تنش­ها در بیت‌المقدس مورد تهدید قرار می­گیرد، یک نماینده سفارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را توبیخ و مجمع اتحادیه عرب را تشکیل داد که در آن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را محکوم کرد.

ماه رمضان به پایان رسیده، اما روزهای حساسی در پیش است و این تصویر بعداً دیدگاه مردمی فلسطین را نیز در بر می­گیرد.

با این حال، تخمین زده می­شود که حماس گام دیگری در مسیر خود برداشته است تا در بین مردم به­عنوان جایگزینی برای تشکیلات خودگردان فلسطین شناخته­ شود. افول تشکیلات خودگردان فلسطین، فتح و ابومازن در مواجهه با ظهور حماس به­عنوان یک نیروی تازه­کار و مبتکر مشهود است.