loader image

جستجو

There is a diplomatic nuclear option against Russia

نیوزویک:
یک گزینه هسته‌ای دیپلماتیک علیه روسیه وجود دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» نوشت: تشکیل مجدد سازمان ملل بدون وِتوی روسیه. این امر مستقیماً به یکی از منابع اصلی قدرت و اهرم روسیه در امور جهانی ضربه می‌زند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشت خود به‌قلم «توماس واریک» نوشت: اگر «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- دستور اولین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین را صادر کند، غرب گزینه‌های خوبی برای منصرف کردن او از استفاده بیشتر از این سلاح‌ها ندارد.

پوتین در تصمیم‌گیری در مورد اولین استفاده، احتمالاً در آستانه از دست دادن قلمرو اوکراینی است که اکنون کنترل می‌کند و کمک نظامی متعارف بیشتر غرب به اوکراین تنها باعث تسریع اخراج روسیه می‌شود.

پوتین قبلاً تحریم‌های اقتصادی یا مسافرتی بیشتر را کاهش داده بود. تبلیغات داخلی او هرگونه کارزار برای افکار عمومی روسیه را خنثی می‌کرد.

این امر برای غرب یک «گزینه هسته‌ای» دیپلماتیک باقی می‌گذارد: تشکیل مجدد سازمان ملل بدون وِتوی روسیه.

این امر مستقیماً به یکی از منابع اصلی قدرت و اهرم روسیه در امور جهانی ضربه می‌زند. در حال حاضر، روسیه یکی از پنج کشور دارای حق وِتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آمریکا، چین، بریتانیا و فرانسه است.

از دست دادن حق وتوی روسیه در شورای امنیت، پوتین را که از قبل مسئول هدایت سوئد و فنلاند به ناتو بوده، مسئول یکی از بدترین شکست‌های سیاسی روسیه در تاریخ خواهد کرد.

وتوی شورای امنیت به روسیه قدرتی می‌دهد که کشورهای متوسط ​​و کوچک‌تر نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

سلب حق وتوی روسیه موضوع ساده‌ای نیست، به همین دلیل است که باید پاسخی به اولین استفاده این کشور از تسلیحات هسته‌ای در جنگ تجاوزکارانه علیه یک قدرت غیرهسته‌ای باشد، نه تهاجم کمتر روسیه علیه صلح بین‌المللی.

ماده 6 منشور سازمان ملل متحد می‌گوید: «عضو سازمان ملل متحد که اصول مندرج در این منشور را دائماً نقض کرده باشد، بنا به توصیه شورای امنیت می‌تواند توسط مجمع عمومی از سازمان اخراج شود». در هر صورت، تأمین اکثریت مجمع عمومی مستلزم یک کارزار دیپلماتیک جهانی است.

اگر روسیه وتوی خود را در شورای امنیت از دست بدهد، قدرت و نفوذ روسیه بر امور جهانی خارج از اروپا کاهش خواهد یافت.

احتمال تلاش معتبر و تحت رهبری آمریکا برای تشکیل مجدد سازمان ملل بدون وتوی روسیه می‌تواند مسکو را بیش از تهدید تحریم‌ها یا تحویل تسلیحات منصرف کند.