loader image

جستجو

آسوشیتدپرس:
قطر نفوذ خود را در لبنان افزایش می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت: قطر به واگذاری ده‌ها میلیون دلار برای کمک به نیروهای مسلح این کشور و رهبران لبنان ادامه داد و در این بحبوحه بحران اقتصادی تاریخی، جون تازه‌ای تزریق کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش تازه خود به‌قلم «باسم مرو» نوشت: اکثر کشورهای عرب ثروتمند خلیج‌فارس، از الگوی عربستان‌‌ در سال‌های اخیر پیروی کردند و لبنان بحران‌زده را به دلیل نفوذ روزافزون گروه شبهه‌نظامی مورد حمایت ایران، حزب‌الله، طرد کردند که در این میان قطر استثناء بود.

دوحه بی سر و صدا در حال گسترش نفوذ خود در لبنان است. قطر به واگذاری ده‌ها میلیون دلار برای کمک به نیروهای مسلح این کشور و رهبران لبنان ادامه داد و در این بحبوحه بحران اقتصادی تاریخی، جون تازه‌ای تزریق کرد.

در روز دوشنبه، قطر برای اولین بار به نشستی در پاریس به همراه مقامات فرانسه، عربستان و آمریکا برای ‌گفت‌و‌گو‌‌ با محوریت بحران‌های سیاسی و اقتصادی لبنان خواهد پیوست، قطر همچنین با سرمایه گزاری و عقد قرارداد‌های مختلف در صنعت پتروشیمی و نفت و گاز به‌صورت کاملاً محسوس حمایت خود را نسبت به لبنان ارائه می‌کند.

«سزار ابی خلیل» -وزیر انرژی سابق لبنان- گفت: این یک وضعیت برد-برد برای لبنان و قطر است.

قطر در منابع احتمالی گاز در آب‌های لبنان سهمی دارد، در حالی که لبنان اعتبار یک شرکت قطری را در این پروژه به دست می‌آورد. در عرصه سیاسی، قطر آشکارا از هیچ حزبی حمایت نکرده است؛

اما بنا بر گزارش‌ها، از فرمانده ارتش لبنان، ژنرال جوزف عون، برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی کشور حمایت می‌کند. عون که ارتباطی با رئیس‌جمهور مستعفی ندارد، در ماه دسامبر برای دیدار از قطر دعوت شد و با مقامات بلندپایه حزب‌الله دیدار کرد که گمان می‌رود مخالف او باشند.

«آنتوان فرح» -اقتصاددان لبنانی- گفت: قطر در حال پیشبرد منافع اقتصادی و سیاسی خود است. این کشور درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را تضمین می‌کند و در عین حال نقش سیاسی مهمی در کشوری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند به دست می‌آورد؛

اما در واقع باید به این ماجرا همچون نظر دیگر تحلیلگران باید نگاه کرد که قطر نیز مانند دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مایل است رهبران سیاسی لبنان، برنامه اصلاحات را به‌صورت جدی اجرا کنند، لبنان باید به خود کمک کند تا اعراب به لبنان کمک کنند، سیاستمداران لبنانی نمی‌توانند بنشینند و منتظر بمانند تا از آسمان پول ببارد و ناگهان همه‌چیز درست شود.