loader image

جستجو

putin xi

مجله امریکن اسپکتیتور: ارتباط روسیه و چین موضوع پیچیده‌ای است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مجله «امریکن اسپکتیتور» در یادداشت تازه خود نوشت: روسیه و چین دارای عدم تناسب جغرافیایی و استراتژیکی با یکدیگر هستند، اما با این حال، هر دو کشور به‌واسطه تهدیدی مشترک که تصور می‌کنند از سوی آمریکا متوجه آن‌هاست، در یک صف قرار گرفته‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مجله امریکن اسپکتیتور در یادداشتی به‌قلم «جان جیانگ» نوشت:

درست همان موقع که آمریکا اعتماد به قدرت خودش را از دست می‌دهد، دشمنانش با هم متحد می‌شوند.

فقط با داشتن آن نوع قدرت و مسئولیت یک مستبد است که می‌توانید به تنهایی در اوج باشید. با این حال، ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ دو تن از قدرتمند‌ترین مردان جهان هستند که حتی جو بایدن هم به سختی می‌تواند با آن‌ها رقابت کند و به نظر می‌رسد که این دو بنای یک دوستی نوظهور را گذاشته‌اند.

روابط بین آن‌ها از جنبه‌های مختلف شبیه به وضعیت بین‌المللی دو کشوری است که این دو بر آن‌ها حکومت می‌کنند. روسیه و چین دارای عدم تناسب جغرافیایی و استراتژیکی با یکدیگر هستند، اما با این حال، هر دو کشور به‌واسطه تهدیدی مشترک که تصور می‌کنند از سوی آمریکا متوجه آن‌هاست، در یک صف قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که «جنگ سرد جدید» بین آمریکا و چین به یک رویارویی جدی‌تر بین غرب و بلوک اوراسیا تبدیل شده است. چنین اتحادی بین چین و روسیه می‌تواند برای نظم تحت رهبری آمریکا خطرناک باشد.

حوادث اخیر دوستی بین روسیه و چین را عیان کرده است. در حال حاضر، روسیه ارتش قابل ‌توجهی را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده و تهدید به استفاده از آن می‌کند، مگر این که اوکراین به عنوان تبعه سابق شوروی برای همیشه از پیوستن به ناتو محروم شود. جاه‌طلبی‌های سرزمینی چین نسبت به تایوان و دریاهای اطرافش نیز برای همه معلوم است و باعث نگرانی دائمی رهبران جهان شده است.

آمریکا در صدد است تا صادرات حیاتی نفت روسیه را کاهش دهد و مانع راه‌اندازی خط لوله نورد استریم 2 به اروپا شود، اما در مقابل، چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت روسیه است و 31 درصد از صادرات نفت این کشور را به خود اختصاص داده است.

حتی اقدامات شدیدتر مثل تهدید به حذف روسیه از سوئیفت و نظام مالی جهانی نیز موهبتی برای چین است. چین به دنبال فرصتی است تا این که دلار آمریکا را از جایگاه خود به عنوان ذخیره ارزی بلامنازع جهانی پایین بکشد. این کشور به دنبال جایگزین کردن نظام‌ خودش یعنی یوان دیجیتال برای چنین موقعیتی است.

همه موارد فوق شاید این تصور را ایجاد کند که این دو کشور فقط برای ایجاد نوعی مانع در برابر نفوذ آمریکا به یکدیگر نزدیک شده‌اند. با این حال، موضوعات دیگری هم هستند که مسکو و پکن در مورد آنها اتفاق نظر دارند.