loader image

جستجو

Russia sanctions

کویینسی: تحریم روسیه می‌تواند به یک فاجعه دیپلماتیک منجر شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده « کویینسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به احتمال وقوع جنگ در اوکراین و هشدار آمریکا به تحریم سختگیرانه علیه مسکو،‌ تاکید کرد که تحریم روسیه می‌تواند به یک فاجعه دیپلماتیک منجر شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «مارکوس استنلی» نوشت: تنبیه و تحقیر مسکو تاثیری بر کاهش تنش یا تشویق به مصالحه برای اجتناب از جنگ نخواهد داشت.

تهاجم روسیه به اوکراین خطر تشدید جنگ فاجعه‌بار بین دو قدرت هسته‌ای را در پی دارد و عواقب شدیدی برای امنیت اروپا و مردم اوکراین خواهد داشت.

تندروها در واشنگتن تلاش می‌کنند تا راه را برای مذاکره یا مدیریت بحران مؤثر در اوکراین ببندند. برخی از این تلاش‌ها لفاظی است و در مطبوعات انجام می‌شود، مانند طوفان انتقادات داخلی که پس از بیان این نکته منطقی بایدن مبنی بر اینکه پاسخ‌های آمریکا باید متناسب با تحریکات روسیه باشد، به راه افتاد.
اما تلاش برای محدود کردن دامنه دیپلماسی در قوانین کنگره نیز در حال ظهور است. طرحی که در سنا توسط «باب منندز» -سناتور دموکرات رئیس کمیته روابط خارجی- و در مجلس توسط «گرگوری میکس» -رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان- ارائه شده است، دولت بایدن را به سمتی حتی تندروتر سوق خواهد داد.
طرح آن‌ها با این بیانیه آغاز می‌شود که دولت نباید به خواسته‌های فدراسیون روسیه در مورد عضویت یا گسترش ناتو تن دهد. به معنای واقعی کلمه، این طرح فرصت برای مذاکره‌کنندگان جهت تعامل با خواسته‌های اصلی مسکو از جمله ممنوعیت عضویت اوکراین در آینده در ناتو را از بین می‌برد.
همانطور که «فرد کاپلان» روزنامه‌نگار اشاره کرد، و برخی با او مخالفت کردند، دلایل عملی زیادی وجود دارد که چرا بعید است اوکراین برای مدت طولانی به ناتو بپیوندد. اول اینکه، با رعایت استانداردهای عضویت فاصله زیادی دارد. دوم اینکه، عضویت در ناتو مستلزم تعهد همه اعضا به یک اتحاد نظامی است. با توجه به درگیری با روسیه، پیش‌بینی اینکه اعضای ائتلاف این تعهد را داشته باشند نیز دشوار است – به ویژه، حتی خود آمریکا نیز تمایلی برای متعهد کردن ارتش آمریکا به جنگ در اوکراین نشان نداده است.
برخی از اقداماتی که روس‌ها را هدف قرار می‌دهد نیز می‌تواند معکوس باشد. تحریم‌ها طیف گسترده‌ای از مقامات دولتی و فرماندهان نظامی روسیه را در بر می‌گیرد و ثروت آن‌ها را مصادره و سعی می‌کند آن‌ها را در سیستم مالی جهانی بی‌اراده جلوه دهد.