loader image

جستجو

Will Biden and Ben Salman put aside the ambiguities

نیوزویک:
آیا بایدن و بن سلمان کدورت‌ها را کنار خواهند گذاشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا بایدن و بن‌سلمان کدورت‌ها را کنار خواهند گذاشت؟

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشت خود به‌قلم «دنیل آر دپتریس» نوشت: واضح است که «بایدن» و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به یکدیگر احترام نمی‌گذارند و تمایل زیادی به همکاری ندارند. بایدن در طول دهه‌های زندگی عمومی خود نسبت به عربستان تا حدی تندرو بوده است.

او در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، عربستان را هم ردیف سوریه و کره شمالی قرار داد. وی در جریان مناظره‌ای در نوامبر 2019 گفت: «من خیلی واضح به عربستان می‌گویم که در واقع ما قرار نیست سلاح بیشتری به آن‌ها بفروشیم».

وی در ادامه‌ مناظره گفت: «در واقع، ما قرار بود آن‌ها را وادار کنیم تا بهای کارهایشان را بپردازند و آن‌ها را به آن بدبختی تبدیل کنیم که هستند.»

با این وجود، هر دو کشور اذعان دارند که قطع کامل روابط آمریکا و عربستان برای هیچ‌یک از طرفین عاقلانه نخواهد بود. ویلیام برنز، مدیر سیا، ماه گذشته به ریاض سفر کرد تا با محمد بن سلمان در مورد موضوعات مختلف، از وضعیت عمومی روابط آن‌ها گرفته تا خرید احتمالی موشک‌های بالستیک چینی توسط عربستان گفت‌‌و‌گوکند.

«خالد بن سلمان» برادر کوچکتر محمد بن سلمان و معاون وزیر دفاع عربستان، این هفته برای گفت‌و‌گو با مقامات کاخ سفید و پنتاگون در واشنگتن حضور داشت. کاخ سفید در حال آماده شدن برای برگزاری جلسه رفع کدورت‌ها بین بایدن و محمد بن سلمان است که شاید ماه آینده برای اولین بار انجام شود.

اگر توافق بین بایدن و محمد بن سلمان حاصل شود، بسیاری از حامیان رئیس‌جمهور بابت عقب‌نشینی کاخ سفید از وعده‌هایش ناامید خواهند شد.

از طرفی این احساس متقابل است. در حالی که مقامات ارشد سعودی ادعا می‌کنند که روابط آمریکا و عربستان «تاریخی است و قوی باقی می‌ماند»، اما تردیدی وجود ندارد که روابط دچار مشکل است. واشنگتن دیگر سیستم‌های تسلیحاتی تهاجمی و مهمات هوا به زمین را برای عربستان ارسال نمی‌کند، زیرا سعودی‌ها سال‌ها از آن‌ها در یمن استفاده کرده‌اند.