loader image

جستجو

Iran benefits from the transfer of Russian units to Syria

جروزالم پست:
ایران از انتقال واحدهای روسیه در سوریه سود نمی­‌برد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود نوشت: خروج مسکو از سوریه ممکن است به نفع ایران نباشد، زیرا تهران ترجیح می­‌دهد از سوریه به‌­عنوان سکوی پرتاب تهدیدات خود استفاده کند

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم « سث فرانتزمن» نوشت: گزارش‌­های این هفته حاکی از آن است که روسیه در حال انتقال واحدهایی از سوریه برای کمک به تلاش­های خود در اوکراین است.

به نظر می­رسد ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران ممکن است با انتقال واحدها یا نیروهای شریک خود به مناطقی که روس­ها ترک می­کنند، از این امر منتفع شود، بر منافع حاصل از تحرکات روسیه تأکید می­کند.

حتی اگر مسکو از مناطق سوریه خارج شود، این امر ممکن است به نفع ایران نباشد، زیرا تهران ترجیح می­دهد از سوریه به­عنوان سکوی پرتاب تهدیدات خود استفاده کند و در عین حال، در پشت نقش روسیه پنهان شود که مشروعیت و امنیت فرضی را برای سوریه به ارمغان آورده بود.

«بشار اسد» -رهبر سوریه- روز یکشنبه، با رهبر ایران دیدار کرد. در گزارش مسکو تایمز آمده است: «روسیه روند خروج نیروهای نظامی خود از سوریه را آغاز نموده و آن­ها را در سه فرودگاه قبل از انتقال به جبهه اوکراین متمرکز کرده است.»

انتقال نیروهای روسیه می‌تواند حاکی از آن باشد که موازنه قدرت آن با ایران در سوریه ممکن است تغییر کند. این بدان معناست که اسد به جای رفتن به رویدادهای روز پیروزی در مسکو، این هفته دلیل خوبی برای رفتن به تهران داشت.

ایران معمولاً در یک کریدور در سوریه، از پایگاه امام علی در البوکمال در مرز عراق تا پایگاه تی4 در نزدیکی پالمیرا، تا مکان‌های دیگر در نزدیکی حمص و کوه‌های بین لبنان و دمشق فعالیت داشته است.

چرا روسیه پایگاه­های خود را به سپاه یا حزب­الله واگذار کند؟ این امر آن سایت­ها را به خطر می­اندازد و همچنین منجر به تنش می­شود.

اگر روسیه از برخی مکان‌ها خارج شود، ایران نمی‌تواند از آن­ها برای پوشش یا انکار استفاده کند.

بنابراین، اگر روسیه شروع به انتقال نیروها به خارج از سوریه کند، ایران چگونه منتفع شود؟ ایران بیشتر در معرض دید قرار خواهد گرفت. در نتیجه، باید مالک زمین­‌های سوریه شود.