loader image

جستجو

Turkey creates a balance between Putin and the West

فارن پالیسی:
ترکیه بین پوتین و غرب تعادل ایجاد می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشتی با اشاره به اینکه ترکیه بین پوتی  غرب تعادل ایجاد می‌کند،تاکید کرد: برای ترکیه، حفظ و حتی تعمیق روابط با روسیه و در عین حال حفظ جایگاه خود ‌‌به‌عنوان یکی از بزرگترین اعضای ناتو یک اقدام موازنه دشوار اما بسیار ضروری است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشتی به‌قلم «استفانی گلینسکی» نوشت: در طول سال گذشته، روس‌ها دسته‌جمعی وارد ترکیه شده‌اند. بسیاری در حال خرید ملک هستند.

در حالی که برخی دیگر برای فرار از خدمت اجباری به ارتش یا سرمایه‌گذاری پس‌انداز خود در خارج از اقتصاد تحریم‌‌شده ولادیمیر پوتین به ترکیه آمده‌اند.

تنها در سال گذشته، روس‌ها 1363 شرکت جدید در ترکیه افتتاح کردند. طبق داده‌های دولت ترکیه، در دفاتر مهاجرت در سرتاسر شهرهای بزرگ ترکیه، اکثراً روس‌ها برای اجازه اقامت درخواست می‌کنند و بیش از 155 هزار مورد از آن‌ها اعطا شده است.

ترکیه و اقتصاد آن بیشتر از تازه واردان و پول نقد آن‌ها استقبال کرده است. آن‌ها تا حدی چهره شهرهای ترکیه مانند استانبول یا آنتالیا را تغییر داده‌اند.

اجاره‌بها افزایش یافته است، اما قیمت گاز طبیعی پایین مانده است.

کافی‌شاپ‌ها مملو از بازدیدکنندگان روسی هستند. و حتی بیلبوردهای گاه به گاه اکنون به خط سیریلیک است

برای ترکیه، حفظ و حتی تعمیق روابط با روسیه و در عین حال حفظ جایگاه خود ‌‌به‌عنوان یکی از بزرگترین اعضای ناتو یک اقدام موازنه دشوار اما بسیار ضروری است. ترکیه بین ایران و غرب تحت فشار قرار گرفته است.

از زمان شروع جنگ، ترکیه توانسته است هم از تلاش نظامی اوکراین و هم از اقتصاد آسیب دیده روسیه حمایت کند.

در سواحل شمالی خود، ترکیه پهپادهایی را به اوکراین عرضه کرده است، که برای مقابله با نیروهای روسیه استفاده می‌شود،‌ و در توافقی کمک کرده است که به غلات اوکراینی اجازه می‌دهد تا از بنادر دریای سیاه حمل شود.

همزمان، ترکیه خرید گاز و نفت روسیه را افزایش داده و تا حدی به محافظت مسکو در برابر تحریم‌ها کمک کرده است.

برای رجب طیب اردوغان این یک معامله شیطانی است که ناشی از نیازهای ژئوپلیتیک، سیاسی و اقتصادی اوست.

شاید اردوغان با چالش برانگیزترین انتخابات خود در ماه می روبرو شود و حمایت روسیه ممکن است به موفقیت او کمک کند.

«آلپر کوسکون» -یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی- گفت: « رابطه روسیه و ترکیه راحت ایجاد شد اما نگه داشتن آن مطمئنا آسان نیست.»

روسیه فرصتی را به ترکیه ارائه می‌دهد، اما تهدیدی نیز به شمار می‌رود.

تهاجم روسیه به شهرهای ساحلی اوکراین، قطعا به نفع ترکیه نیست، اما ظهور یک دولت کرد در شمال سوریه نیز به نفع ترکیه نیست.

از سال 2014، آمریکا از مبارزان کرد در شمال سوریه حمایت می‌کند. روسیه از سوی دیگر در سوریه بوده و از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند.

«کریم هاس» -کارشناس مستقل روسیه در مسکو- گفت که حمایت ترکیه از اوکراین در جنگ تغییر‌‌‌‌دهنده بازی نیست. کمک‌های نظامی قطعا وجود دارد و نباید آن را دست‌کم گرفت، اما این کمک‌ها از خطوط قرمز مسکو عبور نمی‌کند. ترکیه تانک یا جنگنده نمی‌فرستد. این در سطح قابل تحملی برای کرملین است.