loader image

جستجو

What is the reason for the Biden government's secrecy in the Iranian nuclear talks22

نیوزویک:
دلیل پنهانکاری دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای ایران چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه«نیوزویک»نوشت: بزرگترین راز مخفیکاری دولت بایدن این است که اصلاً برنامه‌ای برای مشارکت کنگره در روند مذاکرات وجود ندارد.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشت تازه خود به‌قلم «کلودیا تنی» نوشت: ماه‌هاست گروهی از قانونگذاران جمهور‌ی‌خواه در آمریکا از «رابرت مالی» -نماینده دولت بایدن در امور ایران- خواسته‌اند در کنگره حاضر و درباره مذاکرات برای توافق با ایران توضیحاتی ارائه دهد، اما او از حضور در این نشست‌ها خودداری کرده است.

«کلودیا تنی» -نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا- گفته در حالی که وارد دومین سال مذاکره دولت بایدن با ایران برای احیای برجام می‌شویم، فاصله جمهوری اسلامی با نقطه «گریز هسته‌ای» کمتر شده، اما رابرت مالی از زمانی که به‌عنوان فرستاده آمریکا در امور ایران در وزارت خارجه منصوب شد و مذاکرات را آغاز کرد، هنوز در جلسات استماع عمومی کنگره برای ارائه اطلاعات به افکار عمومی در مورد این مذاکرات حاضر نشده است.

به گفته تنی، با وجود تجاوز مرگبار پوتین به اوکراین، بایدن همچنان به طرز عجیبی روی تضمین همکاری روسیه برای نهایی کردن برجام متمرکز است.

گزارش‌های خارج از وین نشان می‌دهد که انجام یک توافق جدید ممکن است نزدیک باشد. توافقی که حتی از توافق هسته‌ای اصلی بدتر است.

وی در ادامه دلایلی را برای پنهانکاری دولت بایدن در مورد مذاکرات اتمی با ایران بیان کرده است:

1.دولت تهران می‌تواند در ازای کمترین امتیاز، تخفیف‌های گسترده تحریم‌ها تا ۹۰ میلیارد دلار را دریافت کند. این حتی شامل حذف تحریم‌ها علیه برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر و تروریست‌های دولت ایران به دلیل فعالیت‌های غیرهسته‌ای و همچنین علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

2.مفاد قرارداد جدید می‌تواند بار دیگر از گروگان‌های آمریکایی که غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند، به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده کند، درست همانطور که در دولت اوباما انجام شد. گفته می‌شود که آمریکا قصد دارد نزدیک به ۷ میلیارد دلار باج برای آزادی 4 گروگان آمریکایی در ایران بپردازد، امتیازی که تنها باج دادن به صنعت پررونق گروگانگیری از سوی جمهوری اسلامی است.

3.آن‌ها نمی‌خواهند ما بدانیم توافقی که در حال مذاکره بر روی آن هستند، به سایر فعالیت‌های غیرهسته‌ای بی‌ثبات‌کننده دولت ایران نپرداخته است.

هیچ بحثی در مورد برنامه موشکی بالستیک، گروگانگیری‌ها یا حمایت از گروه‌های نیابتی تروریستی میان آن‌ها مطرح نشده است.

در نهایت، بزرگترین راز مخفیکاری دولت بایدن این است که اصلاً برنامه‌ای برای مشارکت کنگره در روند مذاکرات وجود ندارد. در حالی که طبق قانون، رئیس‌جمهور موظف است هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را به تصویب کنگره برساند.