loader image

جستجو

US relations with Arab countries are critical

موسسه مطالعات امنیت ملی(INSS):
روابط آمریکا با کشورهای عربی بحرانی گذراست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی(INSS)» ضمن اشاره به این‌که روابط آمریکا با کشورهای عربی بحرانی‌ گذراست، تاکید کرد: لازم است عربستان و دیگر کشورهای خلیج‌فارس، آمریکا را هم‌چنان متحد خود بدانند و از اقداماتی که باعث اتکای بیشتر آن‌ها به چین و روسیه می‌شود، خودداری کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه مطالعات امنیت ملی(INSS) در یادداشت خود به‌قلم «یوئل گازانسکی» و «الداد شاویت» نوشت: روابط بین آمریکا و عربستان با ورود بایدن به کاخ سفید دچار مشکل شد و پس از انتشار گزارش‌های اخیر مبنی بر دیدار احتمالی وی از ریاض، روابط بین دو کشور بهبود یافته است.

دلایل این روند از نزدیکی بین دو کشور چیست و چگونه می‌تواند بر اسرائیل تاثیر بگذارد؟

عربستان و امارات احساس کردند که دولت بایدن آن‌ها را متحدانی مهم نمی‌داند و حتی برخی مواقع برخلاف منافع آن‌ها عمل می‌کند. این احساس با پس‌زمینه‌ای از جنگ اوکراین باعث شد تا تنش بین این کشورها شدت گیرد.

کاهش روابط عمدتا نتیجه سیاست دولت بایدن بود. این دولت به محض به قدرت رسیدن «تنظیم مجدد» روابط آمریکا و عربستان را اعلام کرد؛ روابطی که در دوره ترامپ رونق گرفته و منجر به نزدیکی روابط بین رهبران دو کشور شده بود.

ریاض و ابوظبی نگران کاهش توجه آمریکا به مشکلات امنیتی خودشان شده بودند. با این وجود، جنگ اوکراین بار دیگر اهمیت استراتژیک خلیج‌فارس را برای بخش انرژی جهان و ارزش فزاینده کشورهای عربی را برای قدرت‌های بزرگ برجسته کرد.

تاکنون اقداماتی از جمله سفر «ویلیام برنز» -رئیس سیا- به عربستان انجام شده، اما هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در روابط بین عربستان و آمریکا دیده نشد، زیرا بایدن در نیمه راه این اقدامات از سفر به این کشور صرف‌نظر ‌کرد.

گزارش‌هایی از سفر احتمالی بایدن به عربستان احتمالا منعکس‌کننده ارزیابی واشنگتن از این موضوع است که روابط ضعیفش با ریاض به منافع آمریکا لطمه وارد می‌کند و لازم است این پادشاهی و دیگر کشورهای خلیج‌فارس، آمریکا را هم‌چنان متحد خود بدانند و از اقداماتی که باعث اتکای بیشتر آن‌ها به چین و روسیه می‌شود، خودداری کنند.

هنوز برای ارزیابی اینکه آیا تغییر مثبتی در روابط بین واشنگتن و ریاض اتفاق افتاده یا نه، خیلی زود است.

دیدار موفقیت‌آمیز بایدن از ریاض و بهبود روابط بین آمریکا و عربستان، برای اسرائیل اهمیت دارد، به خصوص از جهت توجه دولت یهود به تداوم جریان عادی‌سازی روابط در منطقه‌ که باعث گسترش توافقات عادی‌سازی با کشورهای خلیج‌فارس می‌شود.