loader image

جستجو

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov shakes hands with Iranian Foreign Minister Hossein Amir-Abdollahian during a joint news conference in Moscow, Russia March 15, 2022. REUTERS/Maxim Shemetov/Pool

واشنگتن فری بیکن:
شرکت‌های روسیه از توافق هسته‌ای جدید ایران نفع می‌برند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «واشنگتن فری بیکن» در یادداشت خود با اشاره به مجازات بین‌المللی مسکو به دلیل جنگ با اوکراین، نوشت: دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که هیچ یک از فعالیت‌های روسیه در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را تحریم نخواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه واشنگتن فری بیکن در یادداشت تازه خود به‌قلم « آدام کردو» نوشت: به گفته یک سند دولتی آمریکا، چندین شرکت هسته­‌ای بزرگ روسیه تحت کنترل دولت، به‌­عنوان بخشی از یک توافق هسته‌­ای جدید با ایران که تحریم­‌های این شرکت­ها را لغو می­کند تا بتوانند زیرساخت­‌های هسته‌­ای تهران را ایجاد کنند، میلیاردها دلار درآمد کسب خواهند کرد.

بر اساس سند 2019، شرکت انرژی روس­اتم که تحت کنترل دولت روسیه است و حداقل چهار شرکت زیرمجموعه آن، تحت یک توافق جدید معافیت‌های تحریمی دریافت خواهند کرد تا بتوانند پروژه‌های هسته‌ای ایران به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار را تکمیل کنند.

با نهایی شدن توافق هسته­‌ای جدید، دولت بایدن بارها به روسیه تضمین داده است که به دلیل فعالیت خود در سایت­‌های هسته‌­ای ایران با تحریم مواجه نخواهد شد، حتی در شرایطی که مسکو با رگبار مجازات‌­های بین‌المللی به دلیل جنگ بی‌دلیل خود در اوکراین مواجه است.

حذف تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، حتی در شرایطی که آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال منزوی کردن مسکو به دلیل حمله مداوم به اوکراین هستند، به روس­اتم روسیه یک راه نجات مالی خواهد داد.

جمهوری­خواهان و دموکرات­ها در مورد این امتیازات هشدار می­‌دهند و از دولت بایدن به دلیل تضعیف کارزار فشار خود بر مسکو برای اطمینان از امضای توافق هسته­ای انتقاد می­کنند.

«آندریا استریکر» -کارشناس کهنه‌کار اشاعه تسلیحات هسته‌­ای- که برنامه ایران را از نزدیک دنبال کرده است، گفت: «شرکت­های دولتی روسیه بر اساس توافق هسته­ای احیاشده با ایران میلیاردها دلار به دست خواهند آورد و از تحریم­های آمریکا مستثنی خواهند شد.»

شرکت‌های‌ روسیه که با ایران همکاری غیرنظامی دارد تحریم نخواهند شد

هنگامی که دولت بایدن در فوریه سال جاری معافیت‌های تحریمی را تمدید کرد، به شرکت‌های وابسته به روس­اتم نیز چراغ سبز نشان داد تا در تاسیسات هسته‌ای فردو (پناهگاه زیرزمینی که تهران زمانی برای برنامه تسلیحاتی خود آماده کرده بود و همچنان به انجام تحقیقات ممنوعه ادامه می‌دهد) ایران کار کنند.

دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که هیچ یک از فعالیت‌های روسیه در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را تحریم نخواهد کرد، به این معنی که همه کارهایی که قبلاً تحت برجام انجام می‌شد، اجازه ازسرگیری خواهند داشت.