loader image

جستجو

Will Greece help the UAE to defend itself?

فوربز:‌ آیا یونان به امارات کمک خواهد کرد تا از خود دفاع کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فوربز» در یادداشت خود ضمن اشاره به حملات بی‌سابقه موشک‌های بالستیک به ابوظبی، به‌بررسی این موضوع که آیا یونان که قرارداد راهبردی با امارات امضا کرده است به کمک او خواهد  آمد تا از خود دفاع کند، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فوربز در یادداشت تازه خود به‌قلم «پل ایدون» نوشت: امارات از 17 ژانویه مورد حملات بی‌سابقه‌ موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها قرار گرفته است. در پاسخ، آمریکا و فرانسه هر دو تلاش کردند تا به ابوظبی اطمینان دهند که از دفاع و امنیت آن حمایت نظامی می‌کنند. آیا یونان که در سال 2020 قرارداد راهبردی با امارات امضا کرده است، از این روند پیروی خواهد کرد؟

در اوایل فوریه، پنتاگون اعلام کرد که ارتش آمریکا جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم اف-۲۲ را برای کمک به تقویت دفاع ابوظبی در برابر این حملات مستقر خواهد کرد. در 6 فوریه، ژنرال فرانک مکنزی، رئیس «سنتکام» نیز از امارات دیدن کرد تا بر حمایت قاطع آمریکا تأکید کند. «فلورانس پارلی» -وزیر دفاع فرانسه- نیز به همین ترتیب گفت که کشورش از امارات حمایت نظامی خواهد کرد و به این کشور کمک می‌کند تا از حریم هوایی خود دفاع کند. امارات از فعال شدن توافقنامه دفاعی مشترک بین دو کشور در چهارم فوریه برای مقابله با تلاش‌های تروریستی نافرجام خبر داد.

پارلی گفت که جت‌های چندمنظوره داسو رافال نیروی هوایی فرانسه مستقر در ابوظبی به تقویت قابلیت‌های ارتش امارات برای مقابله با چنین حملاتی کمک خواهند کرد.

یونان و امارات در نوامبر 2020 یک توافقنامه مشارکت استراتژیک امضا کردند. این توافقنامه از هر کشور می‌خواهد در صورت تهدید تمامیت ارضی آن‌ها به کمک یکدیگر بیایند.

در آگوست 2020، زمانی که یونان درگیر شدیدترین بن‌بست هوایی و دریایی با ترکیه در دریای اژه بود، امارات تعداد کمی از اف-۱۶‌های نیروی هوایی خود را به منظور نشان دادن حمایت آشکار از آتن، در جزیره کرت این کشور مستقر کرد.

شاید آتن بتواند برخی از 6 جت تازه تحویل شده رافال خود را بفرستد، اولین جت از 24 فروندی که اخیراً از فرانسه سفارش داده است. آتن با این کار می‌تواند نشان دهد که توافق استراتژیک خود با ابوظبی را جدی می‌گیرد. این هواپیما می‌تواند به طور همزمان از فرصت استفاده کند تا خلبانان آن در کنار نیروی هوایی فرانسه آموزش‌های بیشتری کسب کنند و احتمالاً حتی به تجربه رزمی در برابر پهپاد‌ها دست یابند. این می‌تواند برای نیروی هوایی یونان هم بسیار ارزشمند باشد، به ویژه با توجه به اینکه این کشور به طور فزاینده‌ای در مورد فعالیت پهپادهای ترکیه بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی نگران است.