loader image

جستجو

Why is Egypt afraid of Gaza withdrawal

کویینسی:
چرا مصر از عقب‌نشینی غزه می‌ترسد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود با اشاره به اینکه ارتش اسرائیل غذا، آب و برق غزه را قطع کرده و این منطقه را شدیدتر از هر زمان دیگری بمباران کرده است، به بررسی این سوال پرداخت که چرا مصر از عقب‌نشینی غزه می‌ترسد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «مثیو پتی» در مقاله تازه خود را در اندیشکده کویینسی منتشر کرد که در آن آمده است: ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پنجشنبه شب دستور تخلیه کل نیمه شمالی غزه را که 1 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، صادر کرد.

سازمان ملل متحد گفت که دستور تخلیه که در ابتدا به فلسطینی‌ها فقط 24 ساعت فرصت می‌داد تا آنجا را ترک کنند، غیرممکن است و شورای پناهندگان نروژی استدلال کرد که برنامه‌های اسرائیل (رژیم صهیونیستی)«جنایت جنگی انتقال اجباری» غیرنظامیان است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر اواخر روز پنجشنبه در سخنرانی خود گفت که مصر به ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه متعهد است، اما فلسطینی‌ها باید «در سرزمین خود بمانند» زیرا خروج آن‌ها از غزه «از بین بردن جنبش [فلسطینی‌ها] را به همراه خواهد داشت».

وی پیش‌تر مدعی شده بود که «مصر اجازه نخواهد داد که موضوع فلسطین به قیمت سایر طرف‌ها حل و فصل شود».

دولت بایدن در تلاش است تا یک «کریدور بشردوستانه» را برای فرار غیرنظامیان فلسطینی در غزه به مصر ایجاد کند، اما قاهره نشان می‌دهد که راه‌حلی را که فلسطینی‌ها را مجبور به ترک غزه بدون هیچ امیدی به بازگشت کند، نمی‌پذیرد.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که مصر ایده تخلیه را برای حفظ حق فلسطینی‌ها برای ماندن در سرزمین خود رد کرده است.

گروهی متشکل از مقامات مصری، شخصیت‌های رسانه‌ای و مقامات مذهبی در دو روز گذشته اعلام کرده‌اند که مصر تحمل نمی‌کند که اسرائیل فلسطینی‌ها را به بهای «حاکمیت مصر» به داخل مصر بکشاند.

مقامات بلندپایه که ‌به‌طور ناشناس با قاهره نیوز صحبت می‌کردند، «دعاها برای مهاجرت دسته‌جمعی» از سوی «برخی احزاب» را محکوم کردند که «نیابتی برای تخلیه نوار [غزه] از ساکنان آن و از بین بردن خود مسئله فلسطین هستند».

به نظر می‌رسد که هدف این بیانیه آریل کالنر، نماینده اسرائیلی پارلمان پاک‌سازی قومی غزه در این هفته است.

در همین حال، مدرسه علمیه معتبر الازهر مصر روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از فلسطینیان خواست که «استوار» بمانند، زیرا «ترک سرزمین شما مرگ آرمان شماست و باعث ناپدید شدن سرزمین شما برای همیشه خواهد شد».

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که از قتل صدها غیرنظامی اسرائیلی توسط چریک‌های حماس به خود می‌پیچد، کارزار تلافی‌‌جویانه شدیدی را علیه غزه، منطقه تحت سلطه فلسطینیان تحت حکومت حماس، آغاز کرده است.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) غذا، آب و برق غزه را قطع کرده و این منطقه را شدیدتر از هر زمان دیگری بمباران کرده است.

صدها فلسطینی کشته شده‌اند و انتظار می‌رود که بنیامین نتانیاهو تهاجم زمینی را آغاز کند.

درخواست‌های بین‌المللی برای «کریدور بشردوستانه» با خشک شدن جیره غذایی و کمبود منابع حیاتی بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

با این حال، احزاب مختلف دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در ذهن دارند. سازمان جهانی بهداشت خواستار اجازه ورود دارو به غزه است، در حالی که دولت بایدن ظاهراً بر تخلیه غیرنظامیان از غزه تمرکز کرده است.

مشخص نیست که آیا دولت بایدن به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) فشار خواهد آورد تا به فلسطینیان اجازه دهد پس از پایان جنگ به غزه بازگردند یا خیر. مقامات علناً از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواسته‌اند که به قوانین جنگ احترام بگذارد.

مقامات اسرائیلی اشاره کرده‌اند که آن‌ها راه‌حلی مشابه در غزه و شاید کل سرزمین‌های فلسطینی را ترجیح می‌دهند.

ایده حل مسئله فلسطین از طریق «انتقال جمعیت» در چند سال گذشته محبوبیت بیشتری در بین مردم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیدا کرده است.

«بزالل اسموتریچ» -وزیر اسرائیلی- مسئول کرانه باختری، زمانی «برنامه حساس» را پیشنهاد کرد که به فلسطینی‌ها حق انتخاب بین پذیرش حکومت دائمی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا مهاجرت را می‌داد.