loader image

جستجو

Does Iran have chemical weapons

وبگاه ناینتین فورتی فایو:
آیا ایران سلاح شیمیایی دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مقاله‌ای ضمن اشاره به این‌که ایران برای تامین منافع ملی خود هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد،‌ به بررسی این سوال پرداخت که آیا ایران سلاح شیمیایی دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو مقاله‌ای به‌قلم «مایا کارلین» منتشر کرد که در آن آمده است: از آن‌جایی که ایران به سرعت به زمان رسیدن به فناوری هسته‌ای خود نزدیک می‌شود، آمریکا و دشمنان منطقه‌ای باید مقیاس و دامنه بالقوه تلاش‌های جنگ نامتقارن حکومت جمهوری اسلامی را در نظر بگیرند.

در حالی که میزان توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی و فناوری حامل آن‌ها همچنان مبهم است، پیگیری این تلاش برای توانایی‌های هسته ای و موشکی بالستیک در طول این سال‌ها تشدید شده است.

اگرچه جمهوری اسلامی امروز در اختیار داشتن هرگونه تسلیحات شیمیایی را تکذیب می‌کند، اما گزارشات ثبت شده‌ای مبنی بر رفتار دوگانه این کشور وجود دارد.

در دهه 1980، سربازان ایرانی، به دلیل استفاده عراق از جنگ شیمیایی در طول جنگ هشت ساله دو کشور، صدمات زیادی دیدند.

سه سال بعد، گزارش آژانس اطلاعات دفاعی نشان داد که ایران در اواخر جنگ از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد، اما هرگز به اندازه عراق گسترده و موفقیت‌آمیز نبود.

در سال 1993، ایران کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد و متعهد شد که هرگز سلاح‌های شیمیایی را به هیچ وجه، تولید نکند یا در اختیار نداشته باشد.

گرچه ایران مدعی است که انبار تسلیحات شیمیایی خود را قبل از امضای معاهده منهدم کرده، اما این اقدام تایید نشده است.

در سال 2020، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در مقابل کنگره شهادت داد که کارشناسان آمریکایی معتقدند برنامه جنگ شیمیایی ایران همچنان فعال است.

جامعه بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای نگران تولید مواد خام هسته‌ای ایران و گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک این کشور شده است.

یکی از مقامات ارشد سابق وزارت دفاع جورج دبلیو بوش توضیح داد: «ایران هر کاری که لازم باشد، برای تامین منافع ملی خود انجام خواهد داد.

اگرچه نمی‌توانم بگویم که 100 درصد اطمینان دارم که ایران تسلیحات شیمیایی دارد، اما اگر آن‌ها بخواهند یا برنامه فعالی برای ساخت آن داشته باشند، متعجب نخواهم شد.

آن‌ها می‌دانند که نمی‌توانند با آمریکا در هیچ نوع جنگ متعارف رقابت کنند، بنابراین، ممکن است نیاز به توسعه چیزهایی مانند سلاح‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و شاید حتی سلاح‌های شیمیایی داشته باشند.»