loader image

جستجو

Will Biden handle the Iran nuclear deal1

المانیتور:
آیا بایدن از پس توافق هسته‌ای ایران برمی‌آید؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در یادداشت تازه خود به‌‌ بررسی این سوال پرداخت که آیا بایدن از پس توافق هسته‌ای ایران بر می‌آید؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در یادداشت تازه خود نوشت: آخرین سخن نماینده آمریکا در خصوص مسائل ایران این است که ایران «علاقه‌ای به توافق ندارد».

اما اتحادیه اروپا حمایت خود را از برجام تأیید می‌کند در حالی که یک تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمده است.

توافق هسته‌ای ایران مانند فیلم‌های هالووین شده است که نمی‌شود مرده بودن یا زنده بودن آن را تشخیص داد.

کمتر از دو هفته پیش، راب مالی گفت که از آنجایی که تهران «علاقه‌ای» به برجام ندارد، آمریکا «روی چیزهای دیگری» تمرکز کرده است، مانند «تلاش برای بازدارندگی و اخلال در ارائه سلاح به روسیه و تلاش برای حمایت از آرمان‌های اساسی مردم ایران.»

«حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- در تاریخ 9 دسامبر، پس از تماس با «جوزپ بورل» -نماینده عالی اتحادیه اروپا- در توئیتی نوشت: «ما در راه نهایی هستیم. مرحله یک توافق خوب، قوی و بادوام.»

ایران بلافاصله پس از آن با سفر یک هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 18 دسامبر موافقت کرد تا یک مناقشه طولانی‌مدت در مورد نقض احتمالی ایران از توافق پادمان‌های هسته‌ای را حل و فصل کند.

تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای نیز به ما می‌گویند که ایران واقعاً نشانه‌ای از علاقه مجدد به انعقاد توافق هسته‌ای نشان می‌دهد.

ایران ممکن است بخواهد ‌گفت‌و‌گوها را تغییر دهد.

با ادامه اعتراضات در ایران، جمهوری اسلامی راحت‌تر می‌تواند دشمنان خارج از کشور را به‌جای سیاست‌های ارتجاعی خود ‌به‌عنوان عامل ناآرامی‌ها معرفی کند.

انتقادات و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا ‌به‌عنوان بخشی از کارزاری تلقی می‌شود که ‌به‌ویژه اسرائیل و عربستان را شامل می‌شود تا جمهوری اسلامی را بی‌ثبات کند.

بازگشت بنیامین نتانیاهو، یکی از مخالفان متعهد توافق هسته‌ای، ‌به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز ممکن است انگیزه‌ای برای تهران برای بازگشت به مذاکرات باشد.

هم ایران و هم اسرائیل به طرز جالبی با امضای توافقنامه مرز دریایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و لبنان مقداری واقع‌گرایی نشان دادند.

دیپلماسی هسته‌ای هرگز ‌به‌دنبال پاداش دادن به دولت ایران و سرمایه‌گذاری برای تغییر آن به سوی بهتر نبوده است.

دولت بایدن دقت کرده است که بگوید از برجام دست نکشیده است، فقط «اولویت‌های دیگری» دارد.