loader image

جستجو

Will Biden turn Iran into another Russia

آیا بایدن ایران را به روسیه‌ای دیگر تبدیل می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه«نان زیرونیوزلتر» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت که آیا بایدن ایران را به روسیه‌ای دیگر تبدیل می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین‌،‌ موسسه نان زیرونیوزلتر مقاله‌ای به تازگی منتشر کرد که در آن آمده بود:  روابط روسیه و ناتو مانند رابطه‌ ایران و کدام کشور‌هاست؟ دولت بایدن ممکن است در تلاش جهت ایجاد پاسخی برای این سوال باشد و این باعث نگرانی برخی افراد شده است.

بر اساس مقاله روز یکشنبه وال استریت ژورنال، در ماه مارس، آمریکا یک نشست محرمانه با مقامات نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عرب برگزار کرد تا در مورد هماهنگی در برابر تهدیدی که کشورهایشان از ایران می‌بینند، گفت‌و‌گو کنند.

در این گردهمایی در شرم الشیخ مصر مقاماتی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان، قطر، مصر، اردن، امارات، بحرین و آمریکا حضور داشتند.

تا همین اواخر، همکاری نظامی بین این کشورها، عمدتاً به دلیل تنش‌های اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) غیرقابل تصور بود. از جمله دلایل این تغییر، ترس مشترک از ایران و تمایل کشورهای عربی برای دستیابی به فناوری دفاعی اسرائیل بوده است.

«تریتا پارسی» از موسسه کوئینسی، در مصاحبه با جاکوبین، از «تلاش بایدن برای ایجاد ناتوی اسرائیلی-عربی-آمریکایی در خلیج‌فارس» انتقاد کرد. پارسی پیشنهاد می‌کند که بایدن نابخردانه این سیاست را بر احیای توافق هسته‌ای ایران که ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، پیش گرفته است.

پارسی توصیه می‌کند علاوه بر بازگرداندن توافق با ایران، بایدن باید یک چارچوب امنیتی ایجاد کند که همه‌ی کشورهای غرب آسیا را در بر بگیرد، نه چارچوبی که جمهوری اسلامی را حذف و تهدید کند.

البته، اگر بایدن بخواهد واقعاً جاه‌طلب شود، می‌تواند فراتر رفته و به سمت غرب آسیایی عاری از انرژی هسته‌ای حرکت کند.

در این سناریو، آمریکا نظارت و بازرسی اطمینان‌بخشی که ایران تحت توافق هسته‌ای مشمول آن بود را برای سایر کشورهای همسایه نیز اعمال می‌کند.

مسلماً، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ایده کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود را دوست ندارد، «حتی اگر کنار گذاشتن آن‌ها دلیل ایران و در نتیجه دشمنان عربش را برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای کم کند.»

از گذشته، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در متقاعد کردن آمریکا به دنبال نکردن ایده‌هایی که دولت یهود دوست ندارد، بسیار موفق بوده است.