loader image

جستجو

Is the world ready for a new era of deterrence

نشنال اینترست:
آیا جهان برای دوره جدید بازدارندگی آماده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا جهان برای دوره جدید بازدارندگی آماده است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «استیو کامبالا» «لارنس جی کرب» نوشت:‌قرن بیست و یکم مفهوم بازدارندگی را به روش‌های جدید به چالش می‌کشد. برخی از این چالش‌ها در حال حاضر آشکار هستند.

اولین حالت جدید بازدارندگی ، تهدید فزاینده امنیت سایبری دولتها و احتمال جنگ سایبری است.

جنگ سایبری در بین کشورها در حال حاضر یک چالش مهم برای امنیت بین‌المللی است.

هر دو بخش دولتی و خصوصی در برابر جنگ سایبری آسیب‌پذیر هستند و احتمال حمله فلج‌کننده علیه زیرساخت‌های آمریکایی ، از جمله نیروهای نظامی و سیستم‌های فرماندهی ، نیاز به هوشیاری و ارتقاء مداوم سیستم‌های اطلاعاتی را ایجاد کرده است.

استفاده‌های نظامی از فضا و امکان از بین رفتن برتری فضایی آمریکا، به یکی از نگرانی‌های اصلی وزارت دفاع تبدیل شده است.

تیم‌های مشارکتی بین دولت آمریکا و پیمانکاران دفاعی در حال بررسی راه‌هایی برای افزایش قابلیت اطمینان و تاب‌آوری سیستم‌های مبتنی بر فضا برای شناسایی، نظارت، ارتباطات، هشدار زودهنگام، فرمان، کنترل و سایر کارکردها هستند.

روسیه و چین ماهواره‌هایی را برای عملیات Rendezvous و RPO در مدارهای مختلف آزمایش کرده‌اند، ظاهراً برای بازرسی و تعمیر ماهواره‌هایشان.

اما این ماهواره‌ها قادر به بازرسی نزدیک یا تخریب سیستم‌های مخالفان در صورت نیاز هستند.

سومین حالت جدید بازدارندگی ، هوش مصنوعی (AI) است. برخی ظهور هوش مصنوعی را با کشف برق قابل مقایسه می‌دانند و آن را ‌به‌عنوان یکی از حالت‌های جنگ شناختی، از دیگر اشکال جنگ، می‌دانند.

این ماشین‌آلات در حال حاضر می‌توانند دائرة‌المعارف ایجاد کنند، رمان بنویسند و از قابلیت‌های انسانی در زمینه‌های مختلف تقلید کنند یا پیشی بگیرند.

ماشین‌های هوشمند در آینده تصاویر بهینه‌ای از استراتژی‌های جنگی دشمن را به ما ارائه می‌دهند و به سنسورهای تیراندازی، ارزیابی فوری آسیب‌های وارد شده و تشخیص اهداف مجهز خواهند بود.

توسعه سلاح‌های هایپرسونیک، از جمله سیستم‌های حمل کلاهک‌های هسته‌ای، مشکلات جدی را برای بازدارندگی و برنامه‌ریزان دفاعی ایجاد کرده است.

هایپرسونیک زمان موجود برای هشدار و انتخاب پاسخ مناسب به حمله را کم می‌کند.

قابل تصور است که رهبران ملی تنها چند دقیقه از تشخیص اولیه حمله دشمن تا اصابت کلاهک به اهداف تعیین شده وقت داشته باشند.

در این شرایط، ممکن است رهبران از ترس از دست دادن بازدارندگی خود به جای انتظار برای تأیید غیرقابل انکار جنگ هسته‌ای، مایل به مجازات حملات باشند.

یک جنگ تسلیحاتی بین کشورهای دارای سلاح‌های هایپرسونیک نیز می‌تواند بر بازدارندگی معمولی تأثیر بگذارد، زیرا موشک‌های با برد متوسط با سرعت هیپرسونیک و مانور‌پذیری بالا می‌تواند به جای ساعت‌ها یا روزها، در طی چند دقیقه، آسیب گسترده‌ای را به یک منطقه وسیع وارد کند.

جنگ روسیه علیه اوکراین بر اهمیت روزافزون پهپادها در بحث بازدارندگی تأکید کرده است. توانایی اوکراین در نابودی اهداف نظامی روسیه در صدها کیلومتر داخل قلمرو روسیه با پهپادهای نسبتاً بدوی، یک عامل تعیین‌کننده بوده است.

هرچه پهپادها پیچیده‌تر و باهوش‌تر می‌شوند، جذابیت آن‌ها برای قدرت‌های بزرگ برای بازدارندگی و دفاع افزایش می‌یابد.

ازدحام صدها، هزاران نفر یا حتی یک میلیون پهپاد دیگر چیزهای خیالی نیستند. جدا از پتانسیل آن‌ها برای حملات گسترده ، پهپادها ممکن است برای حملات دقیق علیه اهداف استراتژیک مانند پایگاه‌ها ، مراکز فرماندهی یا حتی رهبران نظامی یا غیرنظامی استفاده شوند.