loader image

جستجو

JCPOA and Joe Biden's strange attachment to Iran

واشنگتن استند:
برجام و دلبستگی عجیب جو بایدن به ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن استند» در یادداشت خود با اشاره به برجام و دلبستگی عجیب جوبایدن به ایران،‌نوشت:‌ تلاش‌های کنونی برای تمدید برجام توسط رابرت مالی، «بی‌اعتمادی عمیق» به ایران را آشکار کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه واشنگتن استند در یادداشت خود به‌قلم «للا گیلبرت» «جری بویکین» نوشت: برجام یک معاهده کنترل تسلیحات است که توسط دولت اوباما تدوین شده است.

برجام که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد ‌به‌عنوان قطعنامه 2231 تأیید شد و در 20 ژوئیه 2015 به تصویب رسید، اقدامات مفصلی را با هدف توقف تلاش‌های ایران برای ایجاد کلاهک هسته‌ای ارائه کرد.

در سال 2017، «دونالد ترامپ» در کنفرانس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) (آیپک) توضیح داد که چرا «اولویت شماره یک او برچیدن توافق فاجعه‌بار «برجام» با ایران است» و آن را شکست توافقی ناقص در رسیدگی به نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و توسعه برنامه موشکی بالستیک آن دانست.

بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به گشاده‌رویی اوباما و بایدن در برابر نظام خشن ایران تردید دارند. اخیراً فارن پالیسی گزارش داد که تلاش‌های کنونی برای تمدید برجام توسط رابرت مالی، «بی‌اعتمادی عمیق» به ایران را آشکار کرده است.

اما بی‌اعتمادی عمیقی که مذاکرات وین را فلج کرده است، احتمالاً بر روی هر گونه توافق‌نامه‌ای در آینده تأثیر منفی خواهد گذاشت.

کارشناسان می‌گویند مصالحه‌هایی که دیپلمات‌ها برای نجات برجام با برآوردن نگرانی‌های هر دو طرف ایجاد کرده‌اند، هنوز نتوانسته دو طرف را به هم نزدیک کند.

یکی از اختلافات، بر سر تحقیقات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سه سایت اعلام نشده بود. ایران خواستار پایان دادن به تحقیقات شد، اما اخیراً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد دسترسی به این سایت‌ها را داده است.

برخلاف رهبری آمریکا، چشم‌انداز نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای صلح در غرب‌آسیا، ایران امروزی را دربرنمی‌گیرد.

در واقع، کشف و تخلیه یک انبار وسیع حاوی چندین دهه برنامه برای توسعه یک سلاح هسته‌ای توسط موساد، در سال 2018، در را برای ادامه چنین بحث‌هایی قفل کرد.

در سال‌های اخیر، به جای تلاش برای ایجاد روابط دیپلماتیک غیرواقعی با ایران، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سراغ رهبران عرب رفته است که ‌آن‌ها نیز توسط جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران تهدید می‌شوند.

سال‌ها قبل از اینکه توافق‌ آبراهام مورد توجه یا نامگذاری قرار گیرد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بی‌سر و صدا در حال توسعه روابط با رهبران غرب‌آسیا بود که اهداف مشترکی برای صلح و امنیت داشتند، و به رشد سریع تحقیق و برتری فنی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پی برده بودند.

در حالی که مصر و اردن اولین کشورهای عربی بودند که با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قراردادهای صلح منعقد کردند، مصر در سال 1979 و اردن در سال 1994، بقیه جهان عرب تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد، موضع مخالف اسرائیل خود را حفظ کردند.

اشتیاق او به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و جسارت او در ابتکارات سیاست خارجی فرصت‌های جدیدی را برای توافقات دفاعی متقابل بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همسایگانش باز کرد.

در ژانویه 2020، مالی به نادرستی کشتار هدفمند قاسم سلیمانی را که در حال برنامه‌ریزی برای حملات قریب‌الوقوع بیشتری علیه آمریکایی‌ها بود، محکوم کرد. مالی همچنین به اشتباه ادعا کرد که کشتن سلیمانی احتمالاً منجر به جنگ خواهد شد.

به همین ترتیب، مالی در نوامبر 2020 نیز قتل هدفمند دانشمند هسته‌ای ارشد سپاه ایران، محسن فخری‌زاده را حمله‌ی تروریستی معرفی کرد.

مالی مدعی شد که مرگ فخری‌زاده «از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوارتر خواهد کرد».