loader image

جستجو

America's Asian approach and the Middle Eastern approach of Asia

نیوزویک:
رویکرد آسیایی آمریکا و رویکرد خاورمیانه‌ای آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 نشریه «نیوزویک» در یادداشت خود به بررسی موضوع رویکرد آسیایی آمریکا و رویکرد خاورمیانه‌ای آسیا پرداخت و تاکید کرد: محور آسیایی غرب چیزی جز دعوت از چین و روسیه برای تعمیق نفوذ خود در غرب‌آسیا نبود، دعوتی که آن‌ها با ذوق‌و‌شوق پذیرفتند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در یادداشت خود به‌قلم «مت گادوین» نوشت: همراه با بیانیه مشترک 4 هزارکلمه‌ای که طیفی از همسویی‌های سیاسی با عربستان را نشان می‌دهد، چین با ده‌ها قرارداد جدید در زمینه انرژی و سرمایه‌گذاری موافقت کرد.

سفر شی ‌به‌دنبال دیدار اوایل سال جاری روسای جمهور بایدن و پوتین صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد منطقه در حال شکل‌گیری به‌عنوان صحنه مرکزی برای رقابت قدرت‌های بزرگ است.

این هفته، من و همکارانم در مؤسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی، گزارشی جامع درباره سرمایه‌گذاری‌های سریع و قابل‌توجه روسیه و چین در منطقه، به‌ویژه در حوزه قدرت نرم، ارائه کردیم. این گزارش با ترسیم تسریع منافع اقتصادی چین و قدرت سخت روسیه در منطقه در دهه گذشته آغاز شد. این گزارش درحالی‌که غرب از مشارکت اقتصادی خود عقب‌نشینی کرده است، به چین به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار منطقه اشاره می‌کند. در حین اینکه که کشورهای غربی از حضور امنیتی در غرب‌آسیا عقب‌نشینی کرده‌اند، روسیه در مناطقی مانند عراق و لیبی وارد عمل شده است.

چین و روسیه آشکارا رقیبی برای غرب در قلب و ذهن مردم غرب‌آسیا هستند؛ زیرا هر دو کشور ‌به‌دنبال مشروعیت‌زدایی از غرب ازجمله از طریق روایت‌های ضد استعماری در منطقه هستند. اما اینکه در بسیاری از کشورهای منطقه چقدر به غرب توجه می‌شود، قابل‌توجه است. تقریباً سه‌چهارم مردم در تونس، عربستان، لبنان، عراق و مصر به آمریکا دیدی مثبت دارند. بریتانیا و فرانسه به‌طور مساوی با 76 درصد از عراقی‌ها، دیدگاه مثبتی نسبت به (حکومت) بریتانیا دارند. این به‌شدت در تضاد با تفکر متعارف در غرب است؛ یعنی با توجه به چیزی که گزارش تابستانی ما نشان می‌دهد، تا حد زیادی مشخص شد که منطقه با کشورهای غربی دشمنی دارد.

«محور آسیایی» غرب چیزی جز دعوت از چین و روسیه برای تعمیق نفوذ خود در غرب‌آسیا نبود، دعوتی که آن‌ها با ذوق‌و‌شوق پذیرفتند. تداوم تعامل ازهم‌گسیخته و مبادله‌ای با منطقه‌ای که در سیاست و اقتصاد جهانی قرن حاضر نقش بزرگی خواهد داشت، کوته‌بینانه است. مردم غرب‌آسیا می‌خواهند با غرب شریک شوند، اما باید دید که آیا غرب مایل به همکاری برای آن است یا خیر.